Weblogartikel

Shoppen in Beijing

Het is volkomen verbijsterend te zien wat hier de afgelopen jaren is gerealiseerd. Het is zeker wat omvang betreft ongeëvenaard. Maar omvang is – zoals we weten – niet alles. Ik ben dan ook op zoek gegaan naar zaken die je als topsport in retail kan betitelen: winkelformules die steunen op inspirerende ideeën, innovatieve concepten en vernieuwende visuele presentaties. Want ze zullen toch niet alleen maar kopiëren, zou je zo denken.

En dus nam ik de tijd eens goed te zoeken naar innovatie. De conclusie kan niet anders zijn dan dat die nauwelijks is te vinden. De shopomgeving, de sfeer en de voorzieningen zijn beneden de maat. De paar outletcenters die je er vindt, bieden geen relevant nieuws of je moet net toe zijn aan een goedkope nieuwe golfuitrusting. Interessant in het Mecca van de thee zijn de speciaalzaken in thee. Hier slaagt men er absoluut in een boeiende, aantrekkelijke theebeleving te creëren. Je hebt geen schijn van kans de winkel te verlaten zonder diverse smaken in je tas en de bijbehorende verhalen in je hoofd. Imposant zijn de diverse malls aan topwinkelstraat Wangfujing. Zij worden gedomineerd door bekende merken als Esprit, Burberry en Valentino en combiwinkels als Jack & Jones en Vero Moda en door hardwarenfabrikanten als Samsung, Apple en Sony. In de Oriental Plaza Mall vallen de diverse winkels voor gezond leven en fitness op. Qua design en sfeer onderscheidend en eigentijds, maar de vraag is of er ook wat wordt verkocht. Interessant zijn de shops van Audi, Volkswagen (Beetle) en vooral ook BMW, die daar op een zeer uitdagende en inspirerende wijze hun merk tot leven laten komen, met de auto’s er schijnbaar nonchalant bij. Grappig: aan de achterzijde (of voorzijde, zo u wilt) ogen ze toch als ‘normale’ autoshowrooms.

Buiten op straat vechten Nike en Li-Ning om de meest opvallende billboardplekken. Het laatstgenoemde merk is ook dominant aanwezig met verschillende (gedifferentieerde) winkels op deze super A-locatie. Uiteraard struikel je over winkels waar Beijing Olympics 2008-producten worden verkocht. In de vorige editie schreef RetailTrends al over Silkstreet als copycat en dat is nog steeds niets meer en niets minder (onderhandelen blijft nu eenmaal leuk) dan een grote leugen – en neem van mij aan: absoluut ook niet de enige leugen in deze stad! Conclusie: voor retailtopsport hoef je nog niet naar Beijing. Maar met de enorme handelsstraditie en de snelheid waarmee het land verandert kan wat nu nog inspirerend, maar niet erg vernieuwend is, heel snel uitgroeien tot een retailfenomeen waar de hele wereld zich aan komt vergapen. Elk jaar maar even poolshoogte nemen…

Fred Eikelenboom
Bookmark and Share

Plaats een reactie

Ja, ik ga akkoord met de regels

Weblog Fred Eikelenboom

Fred Eikelenboom
Verantwoordelijk voor de Hansnel Groep waar Hansnel Communicatie, Channel Panel Retail Consultants en Parodos Publishers deel van uitmaken.