Weblogartikel

Reislustig

In het septembernummer van RetailTrends konden we lezen dat Fred Eikelenboom net terug was uit Florida, Will Reijnders was in Zuid-Amerika geweest, Michel van Tongeren in New York en Hans van den Hout in Rusland, Turkije en het verre oosten. Nu is de retail een zeer open bedrijfstak en wie veel reist, ziet veel en heeft ook weer veel te vertellen. Ik doe er zelf ook aan mee. Ik houd van winkels, mijn vrouw en dochter houden van winkelen en dat laat zich op reis makkelijk combineren. Niet alle columns in de genoemde RetailTrends gingen echter over de buitenlandse ervaringen van de columnisten. Hans Verstraaten begon zijn column weliswaar met een oud Chinees spreekwoord, maar bleef dicht bij huis. Hij stak de draak met die typisch Nederlandse moppercultuur en hield een pleidooi om economische onheilsprofeten het zwijgen op te leggen en de media te verplichten elke dag de meest zonnige berichten de wereld in te tetteren. Goed voor het consumentenvertrouwen, concludeerde Hans. Als we Hans goed volgen is er een relatie tussen wat mensen in de media lezen en wat zij vervolgens denken en doen. Een self-fulfilling prophecy noemde hij dat. Zou dat ook zo werken met onze columns? Will Reijnders had in La Paz gezien hoe de straathandel een boeiend, levendig en kleurrijk spektakel opleverde. Fred Eikelenboom kreeg jeuk van het ‘dertien in een dozijn geneuzel’ van Nederlandse retailers en was in Florida geïnspireerd door Amerikaanse retailers als Apple, waarbinnen de complete gekte heerst van drommen consumenten. Hans van den Hout was onder de indruk van de successtories van buitenlandse retailers als IKEA en Carrefour in het nabije en verre oosten en waarschuwde de Hollandse ondernemers dat het een kwestie van heel lange adem is om in het buitenland succesvol te zijn. Michel van Tongeren was in Amerika gefascineerd door de hoogstaande en sprankelende reclameborden van Target. Hij hoopt dat Nederlandse retailers het onder druk van een dreigende recessie niet al ‘shitterig’ maken en het vooral ook leuk houden. In het buitenland is het gras altijd groener. Maar zouden onze columns nu hetzelfde effect hebben op onze detailhandel als sombere krantenberichten op het consumentenvertrouwen. Ik betwijfel het. Overal ter wereld is de detailhandel een afspiegeling van de maatschappij. De oude Dreesmann zei het ooit al: ‘de Nederlander krijgt de detailhandel die hij verdient’. Gelukkig zit daar ook veel moois tussen. En daar kan ik als voorzitter van de jury van de Retail Jaarprijs over meepraten. Blader dus vooral naar pagina 58 om u te laten inspireren door de genomineerden en uiteindelijke winnaars van de Retail Jaarprijs.
Bookmark and Share

Plaats een reactie

Ja, ik ga akkoord met de regels

Weblog Henk Gianotten

Henk Gianotten
Bestuurslid van het VEDIS Detailhandels Platform en directeur van Panteia en E.I.M.