Weblogartikel

Click or die

Of het nu de reisbureaus zijn, cd/dvd-winkels, videotheken, wit- en bruingoed of de fotowinkels, hun omzetten lopen zienderogen terug. De oorzaak: de denderende opmars van de webwinkels. Die zijn laagdrempelig, hebben een heel anderekostenstructuur en zijn vanuit hun aard relatief gemakkelijk grensoverschrijdend. Fabrikanten zijn – onder druk van hun distributie – op zoek naar alternatieve, minder afhankelijke wegen. Ze eten steeds minder stiekem van alle wallen. De nieuwe consument heeft minder behoefte aan uitleg, houdt niet van een beperkt assortiment en zoekt naar de laagste prijs. De eerste de beste vergelijkingssite helpt hem beter dan welke fysieke winkel ook.

Geen wonder dat hij en zij, oud en jong steeds gemakkelijkeren vaker op internet shoppen. En dat doen ze in steeds meer categorieën waarbij ook de duurdere producten vaker ‘winkelloos’ worden gekocht, zo blijkt uit recent onderzoek.De schroom is weg, de geest is definitief uit de fles, het vertrouwen in online shoppen is daar en de zogenaamde long tail wordt inderdaad als een zegen ervaren. De ‘brick’ retailer die niet ‘clickt’ gaat het óf zo goed dat de noodzaak voor de click niet wordt ervaren, óf heeft een volstrekt afwijkende visie op het oriëntatie- en koopgedrag van consumenten óf weet de weg naar internet niet te vinden. Velen kampen naar mijn idee en ervaring nog steeds met koudwatervrees of verkeren in een permanente staat van ontkenning. Voor die groep heb ik dubbel slecht nieuws: een achterstand inlopen in een sterk accelererende business is een kostbare grap, naast het gegeven dat je iedere minuut, 24 uur per dag, 7 dagen per week omzet mist.

Maar het gaat niet alleen om online shoppen als bbedreiging voor de klassieke retailer. Niet alleen kan de traditionele (brick) retail niet langer om online marketing heen, waar het gaat om internet als oriëntatieomgeving en -instrument, er komt ook een stroom van vernieuwende click & brick-concepten op ons af. Het gaat om multichannel marketing- en distributieconcepten gebaseerd op de enorme 1-op1-mogelijkheden die deze technologie nu eenmaal biedt en waar inmiddels bij de click-partijen relevante kennis en ervaring is opgedaan. Uiteindelijk gaat het er om wie er in slaagt maximaal op de wensen van de klant in te spelen. Het click-spel vormt daarbij een belangrijk wapen.

Goed gezien, daar staat niet ‘brick & click’. U zit vast niet allemaal te slapen, maar u moet van mij aannemen dat ik versteld stond dat eind maart op het Thuiswinkelgala bij de uitreiking van de Thuiswinkel Awards welgeteld zeven van oorsprong ‘brick’-partijen aanwezig waren. Hopelijk had u het te druk met het inlopen van de achterstand. Fantastisch overigens dat HEMA die Thuiswinkel Award won. En ik hoop voor u dat u hun crossmediacampagnes het laatste half jaar heeft gevolgd. Verrassend, met lef uitgewerkt naar beide zijden, opvallend met veel energie, actuele beleving, zeer aansprekend en eigen... Echt HEMA . Het wordt de hoogste tijd!

Fred Eikelenboom
Bookmark and Share

Plaats een reactie

Ja, ik ga akkoord met de regels

Weblog Fred Eikelenboom

Fred Eikelenboom
Verantwoordelijk voor de Hansnel Groep waar Hansnel Communicatie, Channel Panel Retail Consultants en Parodos Publishers deel van uitmaken.