Weblogartikel

Aan de slag!

Er is geen tak van sport waar de veranderende samenleving zo direct mee in contact staat als deze. Dat was ook te lezen in de vorige aflevering van dit maandblad. Aan de ene kant het interview met La Place-topman Paul Bringmann, die liet zien hoe hij meesurfte op de golf van veranderingen. Net niet te ver, maar wel op het hoogste punt. Het mooie van La Place is dat het zich in het precieze midden van de markt bevindt en dat haar doelgroep veel verder is dan veel ondernemers momenteel denken of willen denken. Waarschijnlijk omdat ze zelf nog niet zo ver zijn, geen mogelijkheid zien om zich aan te passen of helemaal geen zin hebben om te veranderen. Aan de andere kant was er in dezelfde editie een verslag te lezen van een retailtrip naar New York City. Een aantal deelnemers schreef over hun ervaringen. Ze kwamen met het nieuws dat het Abercrombie + Fitch vlaggenschip geweldig is en dat de Apple Store 24 uur per dag open en druk is. Dit, terwijl de Nederlandse middelbare scholen zo vergeven zijn van Abercrombie T-shirts, dat ze misschien alweer op hun retour zijn en dat half Nederland al met een zelf geïmporteerde iPhone rondloopt. De reislustige Nederlander, en reislustig zijn we, is er zelf al geweest. De werkelijkheid heeft het nieuws allang ingehaald. Dat was ook wat Bringmann zei: “Vroeger was ik alléén onderweg en maakte foto’s, nu neem ik het team mee. Veel duurder, maar veel effectiever.” Het is dus zaak veel rond te kijken, te interpreteren en zelf de volgende stap te zetten. Het oude adagium ‘beter goed gestolen, dan slecht bedacht’ was altijd al onverstandig, maar inmiddels is het gewoon dom om na te streven. De klant heeft het origineel al lang gezien en verwacht meer, veel meer(!), van haar preferred supplier dan een kopie.
Bookmark and Share

Plaats een reactie

Ja, ik ga akkoord met de regels

Weblog Michel van Tongeren

Michel van Tongeren
Directielid en mede-oprichter van SVT Branding & Design Group.