Weblogartikel
Retailwinter
Van dat ‘dertien in een dozijn-geneuzel’ krijg ik eerlijk gezegd jeuk en de behoefte in te grijpen. Ik had bovendien last van een culture shock: ik was net terug uit Florida, geïnspireerd door goede, aantrekkelijk gepresenteerde producten en de aansprekende ambiance van een aantal malls. Met in de Apple-winkels daar een complete gekte, met rijen wachtende consumenten die maar één wens hadden: naar binnen mogen en deelnemen aan het koopgevecht! Natuurlijk is de consument te verleiden en natuurlijk maakt ie daarbij z’n keuzes. Jaap Blokker kondigt zwaardere tijden aan bij het slijten van uw handel aan een consument met een krimpende beurs die nu al op broedt op hoe om te gaan met z’n negatiever wordende toekomstbeeld. De termijn van negen maanden na de eerste tekenen van doemdenken is genaderd. Dit schijnt de periode te zijn waarbij we ook daadwerkeiijk naar dat gevoel gaan handelen. Eerder dit jaar besprak ik op deze plaats de potentie van click & brick bij het aangaan van de één-op-één-relatie met uw klant, om maximaal op z’n wensen in te spelen. Maar succesvol retailen, zeker in lastiger tijden, begint met het eigen verhaal: zet je merk scherper in hoofd en hart van je consument! De sleutel ligt in storytelling, ook op basis van de eigen verkoopmomenten. Alleen een briljant verteld en boeiend verhaal werkt en al helemaal als het via een optimale media- en middelenmix wordt uitgedragen; offline en online, binnen en buiten de winkel, maar altijd met die winkel in de hoofdrol. Dat goed doen vergt inventiviteit, maar vooral koopmanschap, het besef dat geïnvesteerd moet worden in authenticiteit, dat je het beter en dus ook anders zult moeten doen dan de ander. Jumbo vraagt de klant zijn vakantie-ervaringen te delen, lekkere producten te melden die vervolgens op het schap worden gezet. Een C1000 in Amsterdam weet iedere zondag ontheffing van de zondagsluiting te krijgen door iedere week een feestdag te vieren: de Braziliaanse Onafhankelijkheidsdag, Thais Nieuwjaar, de Tsjechische Johannes Husdag, de Franse Omadag. Ze zijn er dus toch, retailers met lef! Ik hoop dat u mij dit najaar van m’n jeuk afhelpt en lef, eigenheid en originaliteit toont bij het boeien en binden van uw klanten. Ik weet zeker dat ik u dan met reden en vertrouwen succes kan toewensen bij het voorkomen van de retailwinter en dat ik Jaap Blokker tenminste deels ongelijk kan geven.
Weblog Fred Eikelenboom
Verantwoordelijk voor de Hansnel Groep waar Hansnel Communicatie, Channel Panel Retail Consultants en Parodos Publishers deel van uitmaken.