Weblogartikel

Merkdominantie of marktdominantie?

Jarenlang heeft Ahold met meer dan 42 procent marktaandeel de Nederlandse supermarktwereld gedomineerd met de merken Albert Heijn en C1000. Er werden geen Kamervragen gesteld, de kartelwaakhond lag heerlijk te dutten en consumenten voelden dat zij keuze en dus macht hadden. Met de ontmanteling van C1000 en de pot blauwe AH verf die Nederland nu overspoelt, lijkt het of de wal het schip aan het keren is. Gefronste wenkbrauwen bij de NMa, consumenten die zich gedwongen voelen bij Albert Heijn te winkelen en de politiek die dat natuurlijk weer oppikt. Kijk je naar de cijfers dan is Ahold in de Nederlandse supermarktwereld gedaald naar een marktaandeel van 32 procent.
Retailers die zichzelf als merk serieus nemen heb ik hoog in mijn vaandel staan en als zij dan ook nog klinkende munt slaan uit een perfecte winkeloperatie en marketinginspanningen dan spreek je over een topper. Mooi voorbeeld is de voetbalplaatjesactie die gekoppeld is aan het sponsorschap van de Eredivisie. Was de sponsor eerst PLUS, nu is het Albert Heijn. En met eenzelfde actie overklast Albert Heijn de PLUS-actie op geweldige wijze.
Maar... soms gaat retail toch echt over slim zaken doen. Kijk naar Metro die met Media Markt de markt verovert maar zeer goed beseft dat te veel rood niet het gewenste resultaat in marktaandeel gaat opleveren. Met de blauwe Media Markt, Saturn genaamd, gaat Metro voor de tweede plaats in de markt. Gezamenlijk pakken ze de consument in en degraderen de concurrentie. Degene die dit spel tot in de puntjes beheerst is Jaap Blokker, die binnen de speelgoedretail met Intertoys en Bart Smit de markt beheerst en met Blokker, Marskramer en Xenos ongeveer zeventig procent van de huishoudmarkt bezit.
Wellicht wil C1000 in de huidige situatie wel heel graag terug naar Zaandam en kunnen de topmarketeers van Albert Heijn hun ideale oranje tweede merk in de markt (terug)zetten. Zo ontstaat ruimte voor groei, keuze voor consumenten en is iedereen weer blij.
Bookmark and Share

Plaats een reactie

Ja, ik ga akkoord met de regels

Weblog Ron Cijs

Ron Cijs
Retailstrateeg, onder meer verbonden aan adviesbureau Pluspoint.