Weblogartikel

Het moment van de waarheid

De winkelvloer is op veel manieren het moment van de waarheid. Heeft de reclamecommercial gewerkt? Is de folder gelezen? En hebben alle inspanningen van de A-merkfabrikanten zijn vruchten afgeworpen? Op het moment van de waarheid, voor het schap, weet u het.

De consument is shopper geworden, wikt, weegt en beslist. Soms schijnbaar bewust, soms vanuit de routine van eerder opgedane ervaringen. Soms vanuit verleiding en impuls. En soms na een rondje van vijf winkels en meerdere websites zoals bij de aanschaf van een nieuw mobieltje.

Zou het niet fantastisch zijn wanneer we dit ongrijpbare gedrag zouden kunnen voorspellen en retailer en fabrikant de handen ineen zouden slaan? Waardoor we de shopper letterlijk kunnen verleiden en bedienen met producten en diensten waar zij – ja, het is meestal een zij – behoefte aan heeft en waar wij graag geld aan verdienen?

De Trade Marketing Association heeft dit samen met de Universiteit van Vlerick opgepakt. Na een intensieve studie van twee jaar worden in oktober tijdens het jaarlijkse Trade Marketing Congres de eerste resultaten gedeeld. Het model wordt op dit moment gevalideerd aan de hand van zeven cases en de eerste resultaten zijn veelbelovend. De cases variëren van KPN, Friesland/Campina, Microsoft, Westland Kaas, Dr. Oetker tot aan Mattel. Wat zijn de bepalende factoren in het keuzeproces voor het schap? Of begint het al eerder? Thuis op de bank met de folder in de hand? Onderweg naar huis? Tijdens het boodschappen doen? Tijdens het shoppen met vriendinnen? En wat is de rol van de categorie zelf? Een Barbiepop bij Toys XL of een diepvriespizza bij Albert Heijn, die op weg naar huis wordt gekocht, leveren andere aankoopcriteria op. Een hoop vragen en veel antwoorden. Logisch gerubriceerd binnen een model dat uiteindelijk antwoord geeft op de vraag: hoe kan ik de resultaten van deze categorie op schapniveau verbeteren binnen het kanaal waarin ik zit? Dit antwoord lijkt mij een must voor iedereen die zich met retail bezighoudt. En dat is in ieder geval een waarheid als een koe.
Bookmark and Share

Plaats een reactie

Ja, ik ga akkoord met de regels

Weblog Ron Cijs

Ron Cijs
Retailstrateeg, onder meer verbonden aan adviesbureau Pluspoint.