Weblogartikel

Free parking

Onze uitgeverij is sinds één jaar gevestigd in het winkelhart van Bennekom, een lommerrijk dorp met zo’n zestienduizend inwoners. Als redactie hebben we goed zicht op het reilen en zeilen van onze lokale middenstand. Opvallend is dat mensen uit Ede en Wageningen steeds vaker een boodschap doen in Bennekom. Vrij parkeren is voor veel consumenten een reden om de winkelcentra in hun eigen plaats te mijden. Betaald parkeren maakt winkelen immers een stuk minder leuk.

Onlangs was ik in The Wall, het nieuwe Utrechtse winkelcentrum langs de A2. Met megastores van onder meer Saturn, Mega Bikes, BCC, Toys XL, Karwei en Topshelf is op non food-gebied inmiddels het nodige aanbod. Foodretail is nog ver te zoeken. Fastfoodketen McDonald’s is in aanbouw, maar een echte bezoekerstrekker als Jumbo of AH XL ontbreekt. Foodretail zal vast niet mogen volgens een van de vele gemeentelijke, provinciale of landelijke vestigingsregels. Een ander opmerkelijk punt is, dat de jonge shoppingmall zo goed als onherkenbaar in de geluidswal van de A2 is opgenomen. Geen enkele vorm van signing trekt de aandacht van de filerijders. Voor je het weet zit je op verkeersplein Oudenrijn of op de ring van Amsterdam. Als je wel bent afgeslagen, komt de volgende teleurstelling. Op het achthonderd meter lange dak van dit opvallende gebouw kan alleen maar tegen betaling worden geparkeerd. In dat opzicht kunnen we het nodige leren van onze buitenlandse collega’s.

Recent bracht ik met een aantal retailprofessionals een bezoek aan de eeuwenoude stad Istanbul. Deze studiereis werd georganiseerd door Retail Compass Company en RetailTrends. In deze dynamische stad is free parking bij de grote winkelcentra een vanzelfsprekendheid en daarnaast telt elk centrum minimaal één megafoodstore. Ook in andere buitenlandse steden is deze combinatie een eerste vanzelfsprekendheid om succesvol te zijn. Helaas ontbreken beiden bij The Wall. Het lijkt me dan ook een hele klus voor het management van Burgfonds de loop erin te krijgen en vooral te houden. Voor de retailers in Bennekom is het te hopen dat betaald parkeren buiten de dorpsgrenzen blijft.
Bookmark and Share

Plaats een reactie

Ja, ik ga akkoord met de regels

Column Marcel ten Holte

Marcel ten Holte
Hoofdredacteur en uitgever RetailTrends