Aandacht voor opleidingen groeit

Het bieden van een opleiding blijft een belangrijke factor voor het binden en vinden van personeel in de detailhandel. Opleidingsbudgetten zijn slechts in beperkte mate bevroren door de economische tegenwind, zo blijkt uit het jaarlijkse overzicht Retail & Opleiding, dat in het januarinummer van RetailTrends is gepubliceerd.

De crisis is van invloed op de behoefte aan nieuw personeel. Kon er vorig jaar geen winkel worden binnengewandeld zonder tegen een personeelsadvertentie aan te botsen, nu is het aantal vacatures stevig gedaald, zo tonen cijfers van het HBD Ondernemerspanel. Vooral goed opgeleide medewerkers, waaronder verkoopspecialisten, eerste verkopers en filiaalmanagers, zijn schaars en gewild.

“Die mensen zijn blijkbaar lastig te vinden”, stelt Peter Cras, directeur van het Kenniscentrum Handel. Voorts blijkt dat in 2009 aan de lopende band retailacademies – opleidingshuizen met een bedrijfeigen sausje – worden opgericht of vernieuwd. Schoenenketen vanHaren begon met de heringerichte vanHaren Leerschool, Gall & Gall werkt aan de vernieuwde Gall & Gall Business School en onder meer Kijkshop en Rivièra Maison zijn bezig met het inrichten een eigen opleidingshuis.

Klik hier voor het complete overzicht.

Alles over opleidingen in retailland is te lezen in het januarinummer van RetailTrends. Een gratis proefnummer aanvragen? Klik hier. Voor een jaarabonnement kunt u hier terecht.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!