​Bart Karis vertrekt bij Zeeman
05-04-2017

Reageer (7)

Algemeen directeur Bart Karis gaat na ruim tien jaar weg bij Zeeman. Hij vertrekt aan het eind van dit jaar bij de textielsuper, die nog geen opvolger heeft aangesteld.

Karis kwam in 2007 over van Ahold als opvolger van Paul Schouwenaar. Hij richtte zich bij het concern op het versterken van de merkidentiteit en een internationale expansie. Zeeman heeft naar eigen zeggen de weg naar groei inmiddels weer gevonden. “Onder zijn leiding heeft het bedrijf zich niet alleen staande kunnen houden in economisch lastige tijden, maar is de positionering van de formule ook fors versterkt”, aldus voorzitter Jaap Lagerweij van de raad van commissarissen.

Karis laat weten het tijd te vinden voor nieuwe uitdagingen. “Ik wil graag de ruimte en tijd nemen om die te gaan verkennen.” Hij blijft de rest van het jaar beschikbaar om onder meer de overgang naar zijn opvolger soepel te laten verlopen.

Zeeman telt momenteel 1290 filialen in zeven Europese landen, waarvan 750 buiten Nederland. De omzet lag in 2015 op 530,1 miljoen euro, wat een daling van 1,3 procent was ten opzichte van het jaar ervoor. De winst liep terug van 8,9 naar 3,6 miljoen euro.

Bron: RetailNews

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Ton Bos 05-04-2017 10:40:24
    De cijfers illustreren nog eens op wat voor dun ijs vele grote retailers schaatsen.Met een dergelijke winstgevendheid is er nauwelijks ruimte voor diepte investeringen in de winkels en in e-commerce. De dominante strategische vraag is m.i. of Zeeman de keten niet beter kan verkopen aan een van de veel grotere internationale spelers in dit segment .Zoveel winkels, zo weinig omzet.....dat wijst niet op een duurzaam beter resultaat! Een 'nieuwe moeder' is soms nodig om de continuïteit te waarborgen en het perspectief te verbeteren. Ook vader Jan Zeeman zal dit moeten gaan beseffen.
  • Seb 05-04-2017 14:00:20
    Mee eens Ton, zo weinig omzet en winst op 1290 filialen is bizar. Het is natuurlijk een mooi PR praatje dat Bart Karis Zeeman door de crisis heeft geholpen, maar gezien de malaise in de winkelstraten lijkt de crisis zich pas nu aan te kloppen. Normaal floreert een budget keten in slechte tijden, dat is bij Zeeman niet het geval. Qua merk is Zeeman wel wat sympathieker geworden en is de 'schaamte' om er gespot te worden verminderd. Toch vrees ik dat er flink geinvesteerd moet worden om de winkels wat frisser en toegankelijker te maken. Action winkels blinken ook niet uit qua inrichting, maar de rekken, kassa's en grabbelbakken lijken daar niet uit de jaren 80 te stammen...

  • Machiel 05-04-2017 15:34:50
    Die omzet zal wel kloppen maar het winstcijfer is natuurlijk niet de hele waarheid. Er zijn voldoende mogelijkheden om de winst d.m.v. zuster- en moederbedrijven op andere plaatsen te laten vallen.
  • M.Haas 05-04-2017 18:15:50
    In 2006 is directeur Paul Schouwenaar opgestapt en is Bart Karis ingestapt. Het aantal winkels was toen 950 in Nederland, België, Duistland, Frankrijk en Luxemburg. Als de keten nu op 1290 winkels zit dan zijn er 34 winkels per jaar bij gekomen. Wat een enorme groei, ik ben onder de indruk. Dan de omzet. In 2006 (volgens Schouwenaar) nog boven een half miljard en bewoog de nettowinst zich op het niveau van 2002 en 2003 (respectievelijk €17 miljoen en €21 miljoen winst). Als je met 340 winkels meer in 2015 op 530 miljoen uitkomt met een winst van 3.6 miljoen wordt het erg pijnlijk. Ik verbaas mij dan ook over de woorden dat Bart Karis een kwakkelend bedrijf heeft overgenomen. En dan de resultaten 2016 worden niet eens genoemd bij een vertrekkend directeur. Geloof mij, die moeten nog slechter zijn dan 2015. Zeeman mist het gewoon in zijn handel. Leuk om het merk sympathieker te maken maar als je in prijs en verassing de oorlog verliest dan heeft investeren in merk en winkel weinig zin. Vaak komt de naam Action voorbij op retailnews. Deze winkel wint het gewoon op assortiment, verrassing en vooral op PRIJS en zijn daarom heel sympathiek. En ik kom er daarom erg graag. Dit zijn de kernwaardes voor een DISCOUNTER! Niet een trouwjurkje.
  • Peter van Hooijdonck 06-04-2017 08:20:23
    Ik denk dat M.Haas grotendeels gelijk heeft. De heer Karis mag dan wel Zeeman door de crisis hebben geloodst, er zijn concurrenten bijgekomen die extreem goede cijfers neerzetten (Action en Big Bazar).

    We kunnen wel concluderen dat zijn visie en gedachte niet hebben geholpen om Zeeman naar de top te brengen (enkel overleven is mijn inziens geen lange termijn aanpak). Jaarlijks meer dan 100 winkels openen, of een aantal jaar geleden met de XL winkels (waar ze toen een goede inkoper op hebben gezet).

    Ook het teruggrijpen op oud personeel (zoals de huidige inkoop directeur) getuigd niet van enige visie. Sterker nog, de concurrentie is gegroeid in omzet, marktaandeel en filiaalbestand en Zeeman loopt terug.

    Hopelijk kunnen ze snel wat "goede" mensen brengen in de organisatie die het verschil kunnen maken. Een goede opvolger zou Hans van Hattem zijn met zijn action ervaring.

    Ik vraag me ook af of zijn vertrek op eigen "initiatief" heeft plaats gevonden of dat de RvB (en dhr Zeeman) wat anders gevraagd hebben.

    Het begint momenteel erg te lijken op de Hema.


  • Seb 06-04-2017 09:04:30
    Ik vermoed ook dat dit niet op eigen initiatief is. Waarschijnlijk waren de cijfers van 2016 zo uitermate teleurstellend, dat de RvB vriendelijk, doch dringend heeft verzocht om op te stappen.

    Zoals ik eerder ook al aangaf is de omzet bedroevend laag op zo'n groot winkelnetwerk hierdoor is de organisatie chronisch te duur geworden. Zeeman mag nog blij zijn dat fashion maar een klein onderdeel in het assortiment van Action is...

  • Reinder Koornstra 06-04-2017 20:25:41
    Ach, in mijn woonplaats Alphen aan den Rijn is Jan Zeeman natuurlijk heilig verklaard, maar ik zie in zijn vroegere bedrijf hetzelfde gebeuren als in de Free Record Shop: Aan alle kanten wordt het bedrijf voorbij gestoken door copycats. Jaren geleden alweer zijn Paul Schouwenaar al eens dat er bij Zeeman maar ruimte was voor één idee per jaar! Dát was natuurlijk al het begin van het einde!
Plaats een reactie