​Karwei verwacht twintigtal winkels te sluiten
19-10-2016

Reageer (9)

De groei van onlineverkoop betekent dat een aantal fysieke winkels van Karwei onvoldoende levensvatbaar wordt. “Aan de onderkant zullen zeker bouwmarkten afvallen”, zegt formuledirecteur Machiel van der Sluis tegen RetailWatching.

Hoeveel winkels er precies gesloten worden en waar dat gebeurt, hangt volgens Van der Sluis af van lokale verhoudingen tussen omzet en huurlasten. De directeur gaat uit van ongeveer twintig vestigingen. Dat hoeft volgens Van der Sluis niet te betekenen dat de omzet daalt. “Online groeit hard en daar zien we bovendien steeds meer ‘fans’ in plaatsen waar we geen winkel hebben.”

Het toegenomen belang van e-commerce maakt het volgens Van der Sluis steeds lastiger om alle vierkante winkelmeters relevant te vullen. “Soms is het heel veel van hetzelfde, terwijl je een groot deel online kunt ontsluiten.” Karwei verkent daarom ook de mogelijkheden van een stadsconcept. Aan de Amsterdamse Kalverstraat opent volgende week een pop-upstore, om de reacties van consumenten te peilen.

Karwei heeft nu 136 winkels verspreid over het land. Deze week is de dhz-keten in Uden gestart met een nieuw winkelconcept, waarbij de focus nog nadrukkelijker op woningdecoratie en de vrouwelijke consument ligt. Op RetailWatching vertelt Van der Sluis meer over het nieuwe concept en de rol die Karwei ziet voor zijn winkels.

Bron: RetailWatching

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Ton Bos 20-10-2016 08:36:45
    De focus op vrouwen is al vele jaren aan de gang. Kennelijk niet goed uitgevoerd en met onvoldoende succes. De nieuwe aanpak vergt weer grote investeringen aan de kant van de franchisenemers. Het is de grote vraag of zij dat willen en kunnen opbrengen. Home Depot laat zien dat online en offline elkaar zeer goed kunnen versterken. Maar daar staat de winkel centraal en wordt met online de polsstok van de winkel (en dus de ondernemer) aanzienlijk verlengd. Cruciaal lijkt een inspirerende online orientatie en (ook vrouwelijk) personeel dat in de winkel hierop naadloos aansluit. Er lijkt nog een forse weg te gaan, waarbij het succes m.i. staat of valt met de investeringsbereidheid van de ondenemer en dus zijn/haar geloof in de gekozen strategie. Het onderscheid met Gamma is m.i. van secundair belang. En, vwb de overtollige ruimte: kijk 's naar de (te) grote Engelse supermarkten en denk aan formules die complementair zouden kunnen zijn (bijv Habitat, Depot, Buttler's etc). Maar overtuig eerst de ondernemers dat de juiste strategische keuze wordt gemaakt!
  • Jan Janssen 20-10-2016 08:45:06
    Groei van online verkoop wordt als argument aangevoerd, maar volgens mij is er door de jaren ook een over-verzadiging van bouwmarkten ontstaan, en het einde daarvan is, met de exanpansie van Hornbach en de komst van Bauhuas, nog lang niet in zicht. Ik vrees dan ook dat het niet bij 20 vestigingen van Karwei blijft
  • Machiel 20-10-2016 11:32:27
    Het schijnt dat Bauhaus in Nijmegen haar oog heeft laten vallen op de failliete papierfabriek van SAPPI. Hornbach wil nog steeds in Nijmegen Noord starten. Is er hier wellicht overbewinkeling? Karwei Nijmegen is dus al een van de twintig.
  • Jeroen 20-10-2016 17:59:23
    Depot en Butlers zijn twee woon-lifestylewinkelketens, die het vooral in Duitsland (maar ook in Zwitserland en Oostenrijk) erg goed doen. In Duitsland floreren de(ze) woonwinkels enorm. In Dortmund zitten er aan de Ostenhellweg maar liefst 5 woonwinkels zeer dicht bij elkaar, te weten: Butlers, Nanu Nana, Maisons du Monde, Depot en Xenos. Depot zit op veel plaatsen in DLD óók als shop-in-shop (niet alleen bij Karstadt, maar ook bijv. in Marktkauf). Alhoewel de formule "Depot" het zeer zeker goed zou doen in NL (Butlers trouwens ook!), zie ik nog niet gauw Depot filialen gaan openen in NL. Afgezien van de verkoop van "Ipuro" (merk van Depot met geuren - flesjes met geurstokjes e.d. - voor in huis) in NL, zal het waarschijnlijk niet verder tot iets komen. In 2012 sprak ik al een medewerker bij Depot in Dortmund (Thier Galerie). En vroeg waarom er ook geen plannen voor Depot-filialen in NL waren? Hij beaamde toen dat relatief veel klanten bij hen uit NL kwamen en dat ook zij aangaven een winkel als Depot te missen in NL. Gesprekken hierover zijn ook al gevoerd, gaf hij toen al aan. Plannen zijn er om vanaf 2014 ook internationaal te gaan "und Holland ist sicherlich dabei!" vertelde de medewerker er nog bij. Nu is het bijna 2017 en is er op dat vlak nog niets gebeurd. Misschien dat hopelijk Hudson's Bay hierin verandering gaat brengen en Depot als shop naar NL haalt (alhoewel in DLD Depot ook shops heeft in Karstadt-filialen en daarentegen weer niet in de Galeria Kaufhof!). Jammer, want m.i. zou een keten als Depot of Butlers zeker een verrijking zijn voor het Nederlandse winkellandschap.
  • Hans Bijsterveld 20-10-2016 18:17:41
    Ik schreef het gisteren al… dit gaat helemaal mis. Ongetwijfeld is het de strategie van Intergamma om zoveel mogelijk Karwei franchisenemers op 'natuurlijke' wijze te laten afvloeien. Wat dat betreft liggen ze op ramkoers. Bij deze 20 zal het niet blijven... de meeste karwei winkels draaien al jaren verlies. Samen met grote broer Gamma verzieken ze de markt met wekelijks 20-25% korting op alles om maar wat marktaandeel te behouden uit angst voor de oosterburen. Met de marges van Gamma kan dat ook prima… maar met gordijnen, behang en meer 'volgens karwei vrouwen items' zal dat niet gaan. Vandaar dat die ’specialisten’ op de winkelvloer niet te vinden zijn. Alleen maar 16 jarigen met minimumloon. Mooie strategie welke ten koste gaat van de ervaren medewerkers en voorheen gezonde ondernemingen. Dat het tijdperk van franchise achter ons ligt is duidelijk. Maar ga hier dan wel fair mee om. Geef ondernemers de kans om zelfstandig door te gaan. Ze staan te trappelen om hun kracht te laten zien. De lokale held is tegenwoordig veel sterker dan de nationale ketens. Net als in de winkelstraat zal ook de periferie bestaan uit internationals en local heroes. Het middensegment is opgeschoven naar online. En dat vullen Coolblue en Bol meer dan prima in.
  • jaap 20-10-2016 18:57:08
    De echte klusser gaat naar Hornbach. En de DHZ klanten weten al jaren dat de Action dezelfde kwasten en verf heeft als karwei maar dan voor eerlijke prijzen. Dus dan gaat karwei maar een tweede Decorette worden? Gisteren in het nieuws met die strategie en een dag later zegt meneer dat ie 20 winkels moet sluiten… Das niet zo gek. Kies iets waar je uniek in bent. En als dat niet lukt voeg dan de winkels samen met Gamma. Die naam is veel sterker, betere locaties en scheelt ook een berg kosten op het hoofdkantoor.
  • André 24-10-2016 10:41:12
    Wat een onzin:

    De groei van onlineverkoop betekent dat een aantal fysieke winkels van Karwei onvoldoende levensvatbaar wordt.

    Ik ga echt geen 40 euro verzendkosten betalen.

    Bedrijven als Pontmeyer daar hebben mannen behoefte aan. Wat moet ik in godsnaam met lampenkampen en stoelen ?????
    Ik wil graag rechte latten en planken. Die vind je bij de Gamma, Karwei en Praxis niet.
  • Edith 25-10-2016 07:56:35
    20 winkels die sluiten? Of 20 winkels van franchisenemers die blij zijn dat ze van het zwalkende beleid af zijn en een ander logo op de gevel plakken ?
  • Mike 31-10-2016 20:16:27
    Ze zitten in een crisis! Vraag me al jaren af wat ze met die meubels en wasmachines etc moeten. Inderdaad, een rechte plank en advies is er niet te vinden. Is geen bouwmarkt meer, maar een zooitje! Zelfde voor gamma. Kom er nooit meer.
Plaats een reactie