​Blokker Holding alleen door met Blokker
16-05-2017

Reageer (28)

Blokker Holding zoekt nieuwe eigenaren voor nagenoeg al zijn winkelformules. Het retailconcern heeft besloten zich volledig te richten op Blokker. Intertoys, Bart Smit, Toys XL, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker worden verkocht, terwijl Marskramer doorgaat als franchiseformule.

Als gevolg van de strategiewijziging gaan er naar verwachting zo’n 1900 arbeidsplaatsen verloren. Daarbij gaat het om plekken bij Blokker, Marskramer en op het hoofdkantoor van de holding. “We zijn ervan overtuigd dat onze andere winkelformules met een nieuwe eigenaar een goede toekomst hebben”, reageert ceo Casper Meijer.

Blokker neemt het komende jaar afscheid van zo’n honderd winkels. Die zijn volgens het concern structureel verlieslatend en bevinden zich op onrendabele locaties. Er blijven ruim vierhonderd winkels over, die allemaal naar de formule De Nieuwste Blokker worden omgebouwd. Meijer spreekt van ‘ingrijpende maar noodzakelijke maatregelen die er toe zullen leiden dat Blokker met een goed assortiment van belang is en blijft voor haar klanten online en in de winkels’.

Eerder werd al bekend dat er in België 69 winkels van Blokker op slot gaan, terwijl het distributiecentrum in Mijdrecht wordt overgedragen aan Hudson’s Bay. De bevoorrading van alle winkels van Blokker vindt plaats vanuit het dc in Geldermalsen, terwijl het e-dc in Gouda actief blijft voor de online bestellingen. Nextail blijft actief als online aanjager van Blokker en naar verwachting van het concern ook voor de te verkopen winkelbedrijven en mogelijk andere partijen.

De circa honderd eigen winkels van Marskramer worden gesloten. Blokker Holding verwacht de overige winkelketens onder te brengen bij andere partijen ‘waar ze de aandacht krijgen om voor de klant relevant te blijven en te groeien’. De aandeelhouders zouden achter de plannen staan. Blokker Holding is naar eigen financieel gezond en ruim voldoende gefinancierd om de plannen uit te voeren.

Als gevolg van alle maatregelen verwacht de organisatie de komende jaren verliesgevend te blijven. Blokker Holding is sinds 2014 verliesgevend. Hoe groot het verlies vorig jaar was, wordt volgende maand bekendgemaakt. Het concern telt momenteel meer dan tweeduizend vestigingen.

Tijdens Jaarcongres Trends & Transities in Retail op 22 juni wordt stilgestaan bij de kansen die de huidige disrupties bieden, maar ook bij de nieuwe vaardigheden die dit vraagt van retailers en merken. Wat kun je morgen al anders doen en hoe maak je op langere termijn het verschil? Klik hier voor meer informatie over het evenement.

Bron: RetailNews

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Seb 16-05-2017 08:12:45
    Dit zag ik al van mijlenver aankomen. Het was ook niet meer te doen om al deze kwakkelende retailmerken nieuw leven in te blazen en opnieuw relevant te maken.

    Het wordt nog een grote klus om al deze formules uit elkaar te vlechten, ik ben ook zeer benieuwd naar de overnemers van deze formules. Want er is werk aan de winkel!
  • Henk 16-05-2017 08:26:20
    Dit kon je aan zien komen. Helaas is bij ons de Marskramer verdwenen. Die winkel had naast huishoudelijke artikelen ook een kleine speelgoedafdeling en verkocht betere spullen dan Giraffe die daar eerst zat.
    Je kan speculeren over de oorzaken en dat zijn er vele, de bezuinigingen hebben er ook mee te maken.
  • Henk2 16-05-2017 08:37:07
    En wat gaat er nu met Nextail gebeuren?
  • Theo 16-05-2017 08:40:32
    Ik hoop dat ze er bij Blokker Holding nog op tijd achter komen dat dit niet de juiste weg is. Beter zou zijn om die hele hoop te verkopen in plaats van "zelf het merk Blokker" nog te willen redden.
    Retailen is eigenlijk niet moeilijk, je moet de juiste producten op de juiste plaats en tegen de juiste prijs aanbieden. Enkele voorbeelden van retailers waar OFFline nog steeds de grootste poot is: Action, Ikea en MediaMarkt.
    Maar retailen betekent ook regelmatig de winkel, de lay-out en het product aanbod wijzigen (met name MM is daar een goed voorbeeld van).
    Die amateurs die Blokker jarenlang hebben proberen te veranderen dat waren ego's die dachten dat ze, omdat ze in het verleden eens een keertje succesvol waren, voor God konden spelen (eigenlijk had oa ook V&D daar last van).
    Voor het personeel is eigenlijk nog te hopen dat er een partij komt die de hele boel in een keer overneemt en dan per merk teruggaat naar "waar ze voor staan, althans waar de gemiddelde klant verwacht waar ze voor staan" de roots en dan is het helemaal niet vreemd om in de back office de boel samen te laten werken (synergie heet dat geloof ik).

    Sterkte ermee personeelsleden en familie Blokker!
  • Freek Hilgerdenaar 16-05-2017 08:43:18
    Misschien kunt u nu nog Blokker verkopen aan het Kruidvat of Action. Ariel, Dreft, Venco, WC eend, Kleenex, Vapona, Omo, Fleuril, Cif, Dubro, staan in Blokker zijn nieuwe folder? Welkom bij de nieuwste Blokker! Mensen stop ermee dit gaat niets meer worden. Stop met die onzin! OF schuif met het totaal assortiment op naar Top middensegment, Merken(kwaliteit) en verpest de merken niet met een te lage prijs dat gelooft geen man , een Boska kaasschaaf van € 3,00 voor € 2,40 in de folder? Een echte kaasschaaf mag gewoon € 12,95 kosten, maar die moet wel echt schaven. ETC, praat is met jullie consument de twee verdieners, ga open van 11.00 uur tot 20.00 uur elke dag. Geef veel meer training aan uw medewerkers(klantvriendelijkheid) .Welkom bij de vernieuwde Blokker.
  • 16-05-2017 09:08:08
    Het artikkel van Freek Hilgerdenaar spreekt mij zeer aan! Het is goed dat de BlokkerHolding deze ingreep doet! Een lange tijd dacht waneer 'durven' ze zo'n beslissing te nemen en zie dat is op 16 mei 2017! Het getuigd van durf en lef, maar doen ze dit niet dan staat het faillissement op korte termijn voor de deur!! En een V&D scenario is voor de Blokker Holding NIET 'aantrekkelijk' , toch! Maar als deze reorganisatie op enig moment achter de rug is dan moet men heel erg goed nadenken over de huidige Blokkerformule! Want zoals deze formule nu is zal Blokker het uiteindelijk NIET redden, ze zullen hoe dan ook op moeten schuiven meer naar het midden segment, want in het lage segment hebben ze de kaas van hun brood laten eten en dus zal je bij moeten sturen!!
  • ikke 16-05-2017 09:10:45
    Weet je wat zo jammer is...
    Dat het volledige personeel bij Blokker het uit de media moet vernemen!
  • S 16-05-2017 09:36:08
    Het personeel voelde dit al aankomen, maar het uit de media moeten vernemen is ronduit belachelijk.
    Mijn ervaring is dat ze daar op de kantoortjes niet zo goed weten hoe het moet. Op de werkvloer weten ze het wel, maar naar hen wordt niet geluisterd met alle gevolgen die we nu zien gebeuren. Bij verkoop vrees ik nog meer puinhoop en kaalslag onder duur personeel. We zijn nog lang niet uit de zorgen. Knoeiers zijn het.
  • Machiel 16-05-2017 09:51:02
    Ik hoop dat deze beslissing niet op sentiment is genomen. Persoonlijk snap ik niet goed waarom de aandeelhouders nog wel door willen gaan met Blokker, die markt lijkt toch aardig naar anderen te zijn gegaan. Of wil men cashen voor de formules die nu in de etalage staan en daarna Blokker ten onder te laten gaan omdat het nooit te verkopen is. Roerige tijden....
  • Freek Hilgerdenaar 16-05-2017 10:01:56
    Als de communicatie zo slecht is met de medewerkers, wat eigenlijk de schatkamer van het bedrijf zou moeten zijn! Hoe kun je dan verwachten dat er op de winkelvloer nog enige motivatie aanwezig is?
  • abel 16-05-2017 10:10:15
    Ik weet niet over welke werkmaatschappij het gaat maar hier zijn zowel in de winkels als op het servicekantoor alle medewerkers voor het uitzenden van het persbericht ingelicht. Bij dit soort berichtgeving is het gezien de tijd altijd moeilijk om iedereen gelijktijdig te informeren. Verder zijn er gedurende de dag info sessies. Ook hier geldt weer: NIET generaliseren.
  • Tom 16-05-2017 10:58:16
    Dit kwam ik tegen, geschreven op 5 april 2016: http://www.adformatie.nl/blog/het-sterfhuis-dat-blokker-holding-heet
  • 16-05-2017 10:58:36
    Dat het niet gecommuniceerd is met de medewerkers/sters op de winkelvloer kan 'nepnieuws' zijn!! Het is wel zo dat dit nieuws wel degelijk tegelijkertijd kan worden gecomunniceerd met alle medewerkers/sters!! Maar als blijkt dat in deze de communicatie slecht is geweest hoe 'kun je dan verwachten dat er op de winkelvloer nog enige motivatie aanwezig is ?')citaat Fr. Hilgerdenaar)!! C. Arkesteijn
  • Pindakaas 16-05-2017 11:19:20
    Nu is ook duidelijk waarom de naam Bart Smit moest verdwijnen. Om een groot Intertoys te kunnen verkopen i.p.v. twee dezelfde ketens met een andere naam.
  • ikke 16-05-2017 11:19:53
    Ik kan u bevestigen dat het verhaal: medewerkers NIET op voorhand geinformeerd GEEN nepnieuws is!
  • Coos 16-05-2017 11:20:29
    Veel personeel moest het wel van de media/klanten horen. Dit omdat het via een computerbericht ging en aangezien de meesten gewoon in de winkel stonden op dat moment, kwam dat niet tegelijkertijd aan.
    Het vertrouwen is onder de medewerkers nu echt weg. Steeds wordt je een worst voorgehouden, met dat het echt niet anders kan en dat het dan echt beter zal gaan. Uiteindelijk blijkt dat dan toch weer een loze belofte te zijn. Het zal mij ook niks verbazen als er al geïnteresseerden zijn voor de formules die te koop staan nu.
  • Olaf Busch 16-05-2017 12:01:49
    Is wel weer een flinke beweging. Ik vind in het algemeen de Blokkers nieuwe stijl helemaaaal niet slecht. Ook het personeel lijkt een goede cursus ondergaan te hebben (ik heb natuurlijk niet alle 400 vestigingen bezocht).

    Ik kan me deze move wel voorstellen. Focus op 1 formule. Scherpere locatie keuze. En dus afscheid nemen van vestigingen en formules die misschien zijn te verkopen.
    Tuurlijk heeft het management fouten gemaakt, maar waar niet (behalve bij de echte winnaars van dit moment, maar dat zijn er niet zo heel veel)? Ik vind de commentaren wat dat betreft niet erg verheffend.
  • Coos 16-05-2017 12:14:25
    Er worden bijna alleen maar fouten gemaakt. En het personeel heeft er maar mee te dealen. En dat is echt niet makkelijk, kan ik vertellen. Iedere keer die onzekerheid en je tegenover klanten te moeten verantwoorden, is echt killing!
  • Bert 16-05-2017 12:44:08
    Het is niet zo heel moeilijk : er zijn gewoon te veel aanbieders van het (soortgelijke) assortiment van Blokker. De klant die 10 jaar geleden voor dergelijke producten een paar keer per maand of wekelijks bij Blokker kwam, heeft nu de keuze uit Bol,Mediamarkt,Action,Lidl,Supermarkten,Opisop, en tientallen of nog meer onlineaanbieders.
  • smitje 16-05-2017 12:51:58
    Eerst zeggen we gaan bart smit , intertoys en toys xl samenvoegen vanwege een sterkere concurrentiepositie. Beter meteen gezegd dat 1 merk makkelijker te verkopen is. Trouwens Thomas Smit nog bedankt om het hazepad te kiezen nadat je vele jaren het bedrijf hebt verkloot. Straks staan honderden medewerkers op straat die al die jaren alles hebben gedaan voor het bedrijf.Die zullen geen vette bonus krijgen zoals jij.
  • . 16-05-2017 13:45:06
    ctrl alt delete

    Helaas, maar het zal met het hele concern gedaan zijn als je van dit soort maatregelen gaat treffen.
    Maar ja Blokker heeft eerst geprobeerd de zelfstandige om zeep te helpen, wat voor vele gelukt is, en wordt nu zelf om zeep geholpen.
    Dreigen naar concollega's dat ze zich aan hun prijzen moeten houden, dat ze anders de concollega wel om zeep zouden helpen ( spreek uit ervaring ).

    Misschien nog iets voor die blaaskaak van een Ultee , die zou vorig jaar volgens retailnews toch 50 winkels openen ??

    Oh nee het is toch een zeepbel gebleken.
  • Peter Jansen 16-05-2017 14:07:47
    Het ljkt V&D wel. Stukje bij beetje minder.

    Dit gaat het niet redden met Blokker.
  • Aart 16-05-2017 14:47:33
    Als ik Blokker was zou ik die Paul Moers ook de deur uit trappen, en nooit meer binnen laten.
  • Rowb 16-05-2017 16:20:28
    Blokker heeft het zelf verpest. Goed personeel is het halve werk. Maar de managers kijken alleen maar op hun personeel neer. Jack was de man van aldi en heeft de blokker niet echt kunnen helpen dag 7bergen
  • Jan de Groot 17-05-2017 10:02:27
    Leuk die verhalen over het middensegment. De markt is tegenwoordig alleen nog maar laag en hoog segment. De mensen kopen goedkope spullen bij de Action zodat er geld over blijft voor een Iphone uit het hoogste segment. Als je je in het middensegment wilt positioneren dan moet je je onderscheiden met een verrassend assortiment en dat is Blokker niet gelukt.
    Dit is niet gelukt en met hetzelfde management gaat dit ook niet lukken.
  • 17-05-2017 16:52:49
    niet helemaal mee eens. ik hoef geen kaasschaaf van 1 euro bij de action (koop er gerust wel eens andere produkten) maar ik hoef er ook geen 30 euro voor te betalen. middensegment 9.99 prima. hoor om me heen zeer vaak dat ze blokker duur vinden. logisch, de blokker klant kocht al bij de discount en koos blokker uit voor kwaliteit. dat is denk ik ook een reden waarom de schoonmaakprodukten van 1 euro weer te koop zijn...blijven hardlopers. een handdoek moet goed zijn of iets hoedkoper zodat je wat vaker van kleur wisselt. maar een hotelhanddoek van 12.99??? mijn mening wees een goede middensegment, wissel meer van assortiment voor het wow gevoel en kom met sterke acties.....wees de action van het middensegment met sterke eenmalige aanbiedingen van produkten en metken uit het hogere segment... en laatste tiop, gooi al die soorten senseos uit de folder en assortiment. Die kopen we niet iedere maand.
  • Olaf Busch 18-05-2017 09:17:44
    Altijd die mantra dat er geen plaats meer is voor het middensegment. Nee inderdaad, er is geen plek meer voor aanbieders die niets bijzonders aanbieden tenzij ze voor de allerlaagste bodemprijs gaan. Maar als je iets goeds aanbiedt voor een middenprijs is er altijd succes. Sterker nog: dan ga je het winnen. De toekomst is voor het nieuwe midden!
  • Kees 23-05-2017 12:28:34
    Category managers eruit en oldskool inkopers terug. Voorraden op peil houden in de winkels. Als ik op zaterdagmiddag voor sinterklaas in de Blokker kom en vele vakken zijn leeg dan heb je het niet begrepen. wij als toeleverancier hadden in ieder geval genoeg voorraad. Het is een treurig beleid en totale chaos.....