'Retailers proberen consument te verleiden met diensten'
19-05-2017

Reageer (1)

Voor de meeste retailers die diensten aanbieden gaat het om een mix van marketing en commercie. Aftersalesconcepten, met name als ze zich richten op productonderhoud, zijn krachtige middelen om de band tussen merk en consument te versterken. Dat zegt head of strategic insights Terna Jibo van Portland Designs in het meinummer van RetailTrends.

Hornbach richt zich met de meeste activiteiten op klantenbinding, zegt marketingmanager Maarten Post. De bouwmarktketen verhuurt al geruime tijd benodigdheden om spullen te vervoeren en klussen uit te voeren, maar het accent ligt nu meer op het helpen van klanten ‘met de hoe-vraag van hun projecten’. Een expert geeft uitleg rond bepaalde klusthema’s, zodat mensen zelf aan het werk kunnen. “Het is een belangrijk onderdeel van ons aanbod, want het gaat erom dat klanten hun projecten kunnen realiseren. Daar helpen we hen bij.”

Bij Media Markt ligt dat iets anders. De elektronicaketen wil het aandeel van de diensten in de omzet binnen enkele jaren op tien procent krijgen. Zo zijn er plannen voor een dienst waarin hardware, software, online verbinding en digitale diensten zitten. Klanten betalen dan één maandbedrag voor al hun entertainment. “Behalve een maandelijkse termijn voor de hardware bijvoorbeeld ook een Spotify- of Netflix-abonnement en de kosten van de netwerkprovider”, legt vice president services & solutions Dennis Hooijmans van Media Markt-Saturn uit. “Dat zal de komende twee tot drie jaar gebeuren.”

Retailers die diensten aanbieden, het is een ontwikkeling die in een stroomversnelling komt. In het meinummer van RetailTrends wordt uitgebreid stilgestaan bij de inspanningen van Hornbach en Media Markt op dit gebied en deelt Terna Jibo zijn visie. Om consumenten te verleiden tot een bezoek gaan retailers steeds meer diensten aanbieden, voorspelt hij. Meer informatie over een abonnement op RetailTrends? Klik hier.

Bron: RetailTrends

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Reinder Koornstra 19-05-2017 10:04:50
    Het is eigenlijk diep treurig dat de huidige lichting retailmanagers het leveren van diensten als een NIEUWE ontwikkeling ziet.
    Naast dat retailing ZELF een vorm van dienstenmarketing is, is het leveren van diensten in en buiten de winkel helemaal niks nieuws.
    Bezorging van gekochte spullen was al 100 jaar geleden 'gewoon', Bij V&D werkten tientallen stoffeerders, verzekeringen, financieringen en dergelijke aanbieden werd al in de zeventiger jaren geïntroduceerd en terwijl ik me als eerste verkoper op de klant richtte, was de afdelingsmanager keukens, mijn directe baas, vooral buiten de winkel bezig om keukens op te meten en te letten op de installatie ervan. De vaste staf van de campingafdeling was maanden bezig met het innemen, verwerken én uitgeven van gerepareerde tenten en boten. Natuurlijk was er een hele staf kleermakers bezig gekochte kleding pasklaar te maken. De tijd dat verkopers nog de moeite namen zich te verdiepen in wat de klant nu écht wilde, en ze het juiste aanbod voorzette. Niks nieuws onder de zon dus, die 'aanvullende' diensten binnen een winkelformule.
Plaats een reactie