​Acht op de tien winkeliers wil op zondag open
23-12-2016

Reageer (18)

Een meerderheid van de gemeenten en ondernemers heeft gekozen voor een ruime openstelling van winkels op zondag. Dat blijkt uit de evaluatie van de Winkeltijdenwet, die minister Henk Kamp van Economische Zaken vrijdag aan de Tweede Kamer heeft gezonden.

Sinds 1 juli 2013 mogen gemeenten zelf bepalen of winkels op zon- en feestdagen open mogen zijn. Het lukt hen volgens Kamp om op lokaal niveau een goede afweging te maken van zowel de economische belangen als de waarde van de zondagsrust. “De wijzigingen in de Winkeltijdenwet zijn dus effectief”, stelt hij.

79 procent van de winkeliers geeft aan graag op zondag open te zijn. De belangrijkste redenen zijn de wens van de klant, de mogelijkheid tot extra omzet en het gegeven dat concurrenten ook open zijn. Vier procent is geopend vanwege contractuele verplichtingen, zoals in het Groningse winkelcentrum Paddepoel.

Werknemers zouden zich niet onder druk gezet voelen om op zondag te werken. Negen op de tien ontvangt een extra toeslag, dat vooral voor jongeren een stimulans is om te werken. Voor de evaluatie van de wet heeft onderzoeksbureau BMC studies, interviews en een enquête onder winkelmedewerkers, ondernemers en gemeenten gehouden.

Bron: RetailNews

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • ikke 23-12-2016 16:30:30
    Vraag is of het personeel dit ook wel wil ELKE zondag open, dan kunnen we net zo goed 24/7 open blijven
  • 23-12-2016 17:12:43
    Dat huir je toch ander perosneel extra in. Onzin is het wat je zegt dus. En dat doen ze ook in Groot-Brattanië s'avonds open ook 24/7 gaat goed. Maar hier zijn ze al bang als de Albert Heijn tot 10 uur open is...
  • paul 23-12-2016 19:04:25
    Er zijn ook onderzoeken die uitwijzen dat er ook veel niet open of werken willen op zondag. Er zijn zelfs plaatsen die de wekelijkse al weer naar een maandelijkse hebben teruggebracht. De tijden van gigaomzetten op zondag zijn voorbij. Zeker ook omdat er steeds meer plaatsen hun deuren openen. Ook komen hierdoor de salarissen van winkelpersoneel onder druk te staan. Dit omdat door de gewoonte op zondag open te zijn de toeslagen verdwijnen.
    Ook gebeurt het dat personeel meer uren moeten draaien, door gebrek aan personeel. 6 of 7 dgn werken komt zeker voor. Extra personeel aannemen is niet altijd een optie.
    Er wordt wel vaker naar het buitenland gewezen, dat winkels daar langer open zijn. Dat is echter niet zo. Duitsland heeft zelfs winkels die op zaterdag en zondag gesloten zijn.
    Uiteindelijk zul je gaan zien dat alleen de winkels open zijn waar het rendabel genoeg voor is.
  • 23-12-2016 20:45:17
    Ik weet niet hoe ze aan deze 79% komen en hoe groot de groep is die is onderzocht!! Het is wel goed dat de gemeenten in ieder geval de mogelijkheid geven om open te zijn op zondag, los of de retail hier in hoge mate gebruik van maakt! Daarnaast is deze ontwikkeling gaande in de retail en daar moet geen halt aan worden toegeroepen. In 1969 is de wekelijkse koopavond ingesteld, we zijn bijna 50 jaar verder en die is er nog!! En de medewerkers/sters in de retail 'moeten' accepteren dat dit gebeurt de zondagsopening anders hadden ze dit vak niet moeten kiezen. En als ze vinden niet voldoende gecompenseerd te worden moeten ze zich veel beter organiseren, want de organisatiegraad onder retailmedewerkers/sters is schrikbarend laag. En dus moet de zondagsopening op grotere schaal worden geanimeerd. En situaties zoals in Paddepoel/Groningen zijn uitzonderingen en het is simpel als je het contract met je volle verstand hebt gelezen weet je wat er van je verwacht wordt en daar ga je wel of niet mee akkoord! En als je 'ja' zegt, dan moet je verder niet piepen!! C. Arkesteijn
  • B 23-12-2016 20:55:15
    99% van de ondervraagde ondernemers waren zeker groot winkel bedrijf.
    Als kleine zelfstandige zonder personeel vindt ik dinsdag t/m zaterdag toch echt mooi zat.
  • Peter Jansen 23-12-2016 21:42:50
    Maar hoe je ook draait of went, de winkel is wel extra open per week. Naast personeelskosten dus ook kosten aan gas, water en electra.
    Dit moet allemaal worden terugverdiend. Hebben de klanten extra geld in de buidel? Nee dus. Dus het kosten de winkelier alleen maar geld.
    Het zijn alleen maar verschoven openingstijden.

    In Amersfoort is de koopavond pas gekomen rond 1978. Dus nog niet eens 40 jaar geleden.
  • Dimitri 23-12-2016 22:00:58
    Wat een bekrompen gedachten allemaal. Laat de winkels het zelf uitzoeken zijn we nou commercieel bezig of wachten we tot iemand ons alles op een presenteerblaadje komt aanbrengen. Zet op zondag jongeren in die kunnen door de week toch niet (overdag) i.v.m. school. Willen ze niet? Voor hen 10 andere. Door het minimumloon ben je dan ook niet de hoofdprijs kwijt. Zijn die personeelskosten te hoog moet je je afvragen of je uberhaupt wel genoeg omzet draait om rendabel te zijn. En extra kosten door gas/water en licht? Schei nou toch uit!!! Je betaalt huur per maand of je nou open bent of dicht de huur betaal je toch en die is echt wel wat hoger dan de gwl kosten. Dus meer dagen open meer kans op omzet en een betere verdeling van de kosten en een betere werkgelegenheid.
  • Sander 24-12-2016 08:39:42
    "Zet op zondag jongeren in......". Als dit nu nog steeds je gedachtes zijn over hoe een winkel te runnen dan loop je echt lichtjaren achter. Heb je klanten in de winkel worden ze te woord gestaan door medewerkers die niet weten waar ze het over hebben. Als je medewerker maar een uurtje of 5 per week bij je werkt dan kunnen deze mensen gewoon weg niet genoeg weten om je klanten behoorlijk te helpen.
  • Dimitri 24-12-2016 21:48:26
    Liever lichtjaren achter liggen maar wel denken in oplossingen dan die prehistorische gedachtes die ik hier lees!
  • 25-12-2016 12:11:29
    ....
  • Peter Jansen 25-12-2016 14:40:18
    Dimitria is de man van de toekomst dus.

    Maar vraag je maar eens af voordat je zo reageert, wat het voordeel is van 7 dagen en 24 per dag open voor voordeel geeft.
    Wat levert het netto op? Misschien wel eens nagedacht dat de geldbuidel van de mensen niet groter wordt als de openingstijden zo ruim wordt.

    Misschien gewoon eens wennen om als je boodschappen gaat doen, eerst nadenkt voordat je gaat shoppen. Dan kan je in één keer de boodschappen meenemen. En weet je het bespaart je ook nog geld uit, wat de hoeveelheid aan impulsinkomen zullen zeer en zeer afnemen.
    Met dat geld kan je dan weer andere leuk en interessante dingen, of bij voorbeeld je hypotheek of studiefinanciering van het leenstelsel af te lossen. Zo maar een een idee.
  • Karel 27-12-2016 10:26:54
    Mag ik dan ook vragen: Dat we 24/7 terecht kunnen bij de bank, gemeentehuis, verzekering, tandarts, dokter, drukker, fabrieken en andere kantoren? Lekker iedereen 24/7 werken dat is een oplossing geweldig, verstand op 0 want alles is 24/7 open. Kan niet wachten, vrijetijd hoeft niet meer, dus weg met het vereniging leven.
  • Reinder Koornstra 27-12-2016 18:54:41
    Oh, ja?
    Waarom doen ze het dan niet, als het kán?
    En inderdaad, Karel, in een land waar verder niks open is op zondag, is deze wens ook weinig logisch! De Amerikaanse 24/7 maatschappij is hier nog lichtjaren ver!
  • Olaf Busch 29-12-2016 12:49:04
    Als je als winkel(concern) wilt overleven ben je bereikbaar op het moment dat de klant het wil, heb je personeel dat de klant begrijpt en verkoop je de spullen waar behoefte aan is. Zo simpel is het. Dus als jouw klant graag op zondag goed geholpen wil worden weet je wat je moet doen.
  • Timon van Kleef 03-01-2017 10:52:13
    Ik verwacht dat we de komende jaren steeds meer een verandering ingaan van de traditionele maandag t/m zaterdag 0800-1800 cultuur naar 24/7. Om te kunnen blijven concurreren met webshops die wel 24/7 bereikbaar zijn zul jij je als retailer hierop aan moeten passen. Tegenwoordig hebben nog steeds veel retailers (vooral de kleinere) geen of een slecht functionerende webshop. Online platforms worden essentieel om de concurrentie aan te kunnen blijven gaan. Dit in combinatie met langere openingstijden (ik zeg niet dat 24/7 snel een must zal zijn, maar tot 21:00 zeker voor iedere winkel) zal je je positie ten opzichte van met name de online concurrentie vergroten.

    Tevens zie ik in de reacties veel negativiteit naar boven komen over het werken op zondag. Het is mens eigen dat verandering lastig is, maar deze verandering zal nodig gaan zijn. Waarom werken online retailers wel op zondag en offline retailers niet of sporadisch? Retailers zullen op zoek moeten gaan naar personeel dat bereid is ook op zondag te werken. Voorkeur gaat natuurlijk uit naar huidig personeel hiertoe bereid krijgen (stukje vakmanschap verandermanagement) en anders zul je hierin je horizon moeten verbreden.

    De trends Prioritijd, Convenience en Experience staan voor de deur en worden als een razende gevoed door de digitalisering. Retailers ga mee, of je bestaansrecht zal snel eindigen.

    Mocht je eens open willen sparren over het e.a. ik ben bereikbaar op LinkedIn.
  • joost 04-01-2017 12:24:00
    om elke dag tot 21.00 open te blijven om dat dat de tijd is dat de mensen online bestellen denk ik dat je de plank mis slaat de mensen bestellen dan omdat ze lekker op de bank zitten en tijd hebben, maar ze gaan echt niet naar buiten om te winkelen op dat moment , kijk maar naar de gewone koopavond die stld nu ook al weinig meer voor
  • Aart 08-01-2017 23:17:34
    Als je in de retail werkt (buiten de bijbel-belt) moet je toch eens gaam bedenken WAT je werk nu eigenlijk is. Ik ga er van uit dat je werk dan is: producten verkopen en de klanten verder helpen. Prima als je dat tijdens kantooruren wilt doen, maar hou dan op met het zeuren over online-concurrentie, hoge huren, parkeerplaatsen, gemeentes, en meer van dat gejammer. Op het internet kan een klant 24 uur per dag bestellen, en bij de grote jongens ook nog eens 24 uur per dag de klantenservice bereiken. En dan zijn er mensen die klagen dat ze in een echte winkel moeten werken op het moment dat de klanten tijd hebben om naar deze winkels toe te gaan? Hoezo? Wil je niets verkopen dan? En waarom is "zondag" beschermd? Is toch ook gewoon een dag dat ik iets zou willen kopen? Mischien wordt het gewoon tijd dat we van de maandag tot vrijdag week afstappen. Niks extra salaris na een bepaald tijdstip. Je kiest toch een baan die jij wil en daarbij de aanbieder die de werkuren heeft die jij OOK wilt? Voor de retail zou ik zeggen maandag tm vrijdag van 12:00 tot 21:00 en in het weekend van 10:00 tot 21:00. En niks meer salaris, of wel maar dan ook 80% aftrek als je daar door de week tussen 8 en 10 uit je neus staat te vreten omdat 90% van de populatie wel wat beters te doen heeft op dat tijdstip. En als je zondag niet wilt werken verhuis je maar naar de bible-belt. Verder moet je gewoon open zijn als een klant je nodig heeft. En ik begrijp prima dat dit in de ouderwetse retail niet werkt, maar kijk dan tenminste waneer de meeste klanten er zijn.
  • EMILY THOMAS 09-01-2017 04:32:30
    EDWARD JONES FINANCE IS THE BEST PLACE TO GET A LOAN {Jonesloanfinance@yahoo.com} Text +1(307) 241-3712,
    God bless you sir, I will not stop telling the world about your kindness in my life, I am a single mum with kids to look after. My name is Emily Thomas and I am from Convention Center Drive, Miami Beach, FL . A couple of weeks ago My friend visited me and along our discussion she told me about EDWARD JONES FINANCE, that they can help me out of my financial situation, I never believed cause I have spend so much money on different loan lenders who did nothing other than running away with my money. I have been in a financial mess for the pass 7 months now, She advised I give it a try so I mailed him and explain all about my financial situation to him, he therefore took me through the loan process and gave me a loan of $390,000.00 at a very low interest rate of 2% and today I am a proud business owner and can now take good care of my kids, If you must contact any firm to get any amount of loan you need with a low interest rate of 2% and better repayment schedule, please contact EDWARD JONES FINANCE email:- {Jonesloanfinance@yahoo.com} OR Text +1(307) 241-3712 or go to there page on jonesloans.bravesites.com