​‘Sobere arbeidsomstandigheden passen bij Primark’
23-02-2017

Reageer (8)

De klachten van het Primark-personeel komt doordat het bij het concern enkel om kosten draait. “De factor ‘mens’ is volledig ondergeschikt”, zegt managementdeskundige Grethe van Geffen tegenover het Eindhovens Dagblad.

Van Geffen is niet verbaasd over de misstanden bij Primark in Nederland, die deze week uit een FNV-enquête naar voren kwamen. Sobere arbeidsomstandigheden passen bij de kledingketen, stelt de auteur van het boek ‘Voorbij het Verschil’ over arbeidsculturen. Dat er nu openlijk kritiek is, komt volgens haar mede door de botsing tussen Primarks bedrijfscultuur en de Nederlandse mentaliteit. “Op iedere opmerking hebben we een weerwoord, dat zijn ze in het buitenland niet gewend.”

Primark-medewerkers klaagden in de enquête onder meer over de ‘respectloze managementstijl’. Die afstand tussen managers en personeel is volgens Van Geffen te verklaren doordat er veel Ierse managers op de winkelvloer staan. “Ze spreken de taal niet en zijn gewend aan personeel dat veel volgzamer is.”

Primark moet zich aanpassen aan de Nederlandse bedrijfscultuur, stelt Van Geffen. “Als HEMA winkels in Frankrijk opent, moeten ze dat ook.”

Bron: Eindhovens Dagblad

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • A.Sebrechts 23-02-2017 09:38:05
    Reden te meer om er nooit iets te kopen. Wat denk je van de arbeidsomstandigheden waar deze wegwerpkleding gemaakt wordt. Duurzaamheid is bij dit soort kledingwinkels ver te zoeken, dus ook de arbeids moraal is er erg laag, zoals de prijzen !
  • Bert 23-02-2017 10:37:45
    Over een aantal jaren bestaat waarschijnlijk het grootste gedeelte van de winkelstraten uit dit soort "prijzenmeppers" en dat kan natuurlijk alleen als ook de arbeidvoorwaarden een mep krijgen.
  • Evb 23-02-2017 11:29:27
    Sorry hoor, als je gaat solliciteren bij Primark weet je dat je aan de bak zult moeten en als je dat niet bevalt moet je vertrekken. Ook typisch dat er nergens wordt vermeld dat, ongeacht je leeftijd, je € 11,= per uur verdiend. Iets waar de nederlandse retailers met hun leeftijdsdiscriminatie een voorbeeld aan kunnen nemen. En nee, ik werk niet bij Primark en heb er ook niets mee. Maar bij een organisatie waar meer dan 400 werknemerd per vestiging werken heb je natuurlijk al snel 1000 klachten. Als FNV nu ook eens de ballen zou hebben om bij nederlandse ketens die zelfde enquette af te nemen komen ze tot een schrikbarende uitkomst!
  • Henk 23-02-2017 11:36:04
    Zoek maar eens op hoe Sportsdirect met haar personeel omgaat (uk)...
  • Reinder Koornstra 23-02-2017 12:58:43
    Ik denk dat Grethe wel gelijk heeft. Toen ik vanuit V&D Rotterdam, waar elk picolilentje je rustig aansprak, naar Karstadt in Fulda verkaste, heb ik mijn AFDELINGSmanagers gevraagd waarom ze eigenlijk niet met me praatten. Hun antwoord was simpel: U hebt ons toch niets gevraagd? Dus begon ik maar met iets wat in Nederland helemaal niet hoefde! Alles vragen!
    Ik denk dat ze geen gelijk heeft in haar stelling dat Primark dan maar aan de Nederlandse mentaliteit moet wennen. We hebben hetzelfde gezien bij ALDI: mensen voegen zich in die stijl, en voelen zich daar wel bij, of ze vertrekken en worden vervangen door anderen. Je zult zien, binnen de kortste keren is dat zo geregeld en hoor je er alleen maar over wanneer het bedrijf een nieuwe winkel opent.
    En laten we het maar zien, wie denkt nou werkelijk dat Hudsons Bay op dezelfde manier met zijn mensen omgaat dan Vroom&Dreesmann? Vergeet het maar!
  • 23-02-2017 15:33:45
    Grethe slaat precies de spijker op zijn kop, het licht aan de Nederlandse mentaliteit. Wij zeggen wat we denken en ons dwars zit, dit wordt door buitenlande werkgevers niet gewaardeerd. Zelfs als dit in het belang van het berijf is doe je er beter aan je meedere niet tegen te spreken. Toen ik mijn regiomanager aansprak op het feit dat je een winkel die 7dgn. / 72u. p/wk. met een omzet van 3mljn. onmogelijk met 1 fultimer en een handvol partimers/weekendhulpen draaiende kon houden waren mijn dagen geteld. Dit betrof geen discountconcept maar wel een buitenlandse werkgever die geen feedback accepteerd!
  • Machiel 24-02-2017 10:02:08
    Een deel van wat Reinder zegt is juist, mensen die echt willen zullen zich aanpassen aan de managementstijl. Probleem voor Primark is dat ze eerst werfen in de bak uitkeringsgerechtigden van het UWV. Ik wil niet generaliseren maar daar is het percentage zeurkouzen nou eenmaal hoger.
  • Ruud 28-02-2017 13:18:11
    A.Sebrechts,
    waar baseer je dat op?
    Je zegt t alsof je inside information hebt.
    Ik loop al heel wat jaartjes mee in de kledingindustrie en zie ook productie lopen voor Primark en dat wordt gewoon in BSCI audited fabrieken geproduceerd.
    Als je niet weet wat BSCI is moet je even googlen. Dit gaat over werkomstandigheden. (social compliance)