Amerikaanse retailers focussen op kleinere winkels
20-03-2012

Reageer
Amerikaanse retailketens lijken terug te komen op het motto ‘hoe groter, hoe beter’. De afgelopen twintig jaar schoten de Walmart Supercenters, Super Targets and Big K’s in de VS als paddenstoelen uit de grond. Walmart wist concurrenten veelal in grootte te overtreffen, maar is nu van plan te switchen naar een kleiner formaat. Het afgelopen jaar werden er nog 119 Supercenters geopend, maar in 2012 is de opening van tachtig tot honderd kleinere winkels prioriteit. “Supercenters zorgen nog altijd voor behoud van ons marktaandeel, maar we willen ons nu meer gaan inzetten op vestigingen met een kleiner formaat”, aldus Walmart ceo Bill Simon.

Walmart is niet de enige keten die inziet dat de markt voor megastores verzadigd is. Target wil in steden als Francisco, Seattle en New York uitbreiden met een reeks kleinere vestigingen. Ook Kohl’s komt terug op zijn eerdere uitbreidingsplannen. “Dertig van de veertig filialen die we vorig jaar openden, waren al een stuk kleiner”, aldus cfo Wesley McDonald. “Dit jaar zijn alle twintig geplande vestigingen van een kleiner formaat.”

Volgens Leon Nicholas, director retail insights bij Kantar Retail, zijn er een aantal structurele redenen voor de omslag van Walmart en zijn concurrenten. “De megastore is niet de winkel van de toekomst. Dit komt mede door de bevolkingssamenstelling. Er zijn meer kleinere gezinnen die in stedelijke gebieden leven. Zij hebben meer winkels om uit te kiezen, en willen tijd besparen door in een kleinere winkel hun inkopen te doen.”

Nicholas wijst ook naar de opkomst van e-commerce. “Als een winkel iets niet op voorraad heeft, kan ik het alsnog online bestellen. Het is daarom niet meer nodig om over een gigantische voorraad te beschikken.” Megastores zullen volgens Nicholas nog jaren deel uitmaken van het retaillandschap. “Maar ze zullen geen bron van groei meer zijn. In de toekomst zal een groot deel van de ruimte in deze winkels waarschijnlijk worden gebruikt voor servicedoeleinden.”

Bron: Adage.com

Reacties
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Plaats een reactie