‘Markthal mislukt door onkunde eigenaar’
27-02-2017

Reageer (8)

De valse start die de Rotterdamse Markthal maakte is door onkunde van eigenaar Klépierre nooit rechtgezet. Dat concludeert retailexpert Rupert Parker Brady in een opiniestuk op RetailWatching.

Doordat onvoldoende huurders met een verspropositie in de Markthal stapten, waren er vanaf de eerste dag meer aanbieders van andere soorten producten dan vooraf bedoeld. “Het is in de praktijk een chique vreetkeet”, stelt Parker Brady. Hij verwijt Klépierre dat het de Markthal runt als een winkelcentrum. Parker Brady adviseert de Markthal-eigenaar de exploitatie uit te besteden aan ‘een partij die er echt verstand van heeft’.

Parker Brady ziet de Markthal als een experiment dat niet is geslaagd. Wel ziet hij het gebouw als een icoon die de stad in het buitenland op de kaart heeft gezet als bestemming. Door de aantrekkingskracht van het complex heeft Klépierre volgens de retailkenner een troef in handen, waar grote merken zich graag aan willen verbinden. Hij opteert ervoor in gesprek te gaan met grote versproducenten als The Greenery en Chiquita, die de locatie als promotie-instrument voor hun producten kunnen gebruiken. “Hoe dan ook, er moet gekozen worden.”

Lees de uitgebreide analyse van Rupert Parker Brady over de problemen en kansen van de Markthal op RetailWatching.

Bron: RetailWatching

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Machiel 27-02-2017 15:54:42
    Ik vrees echter dat Klépierre zich geen sikkepit aantrekt van wat Ruper schrijft.
  • Ton Bos 28-02-2017 09:53:06
    Volg het spoor terug! De start was ongelukkig. Het oorspronkelijke markthal idee bleek al ver voor de oplevering niet haalbaar. Inderdaad: welke marktkoopman heeft trek in huren die een rendabele exploïtatie onmogelijk maken. Externe hulp heeft ervoor gezorgd dat bij de oplevering de hal toch vrijwel volledig verhuurd was aan partijen die bereid waren de gevraagde huur te betalen. Nu is het zaak uit te huilen en opnieuw te beginnen. De toeristische magneetwerking en de traffic zijn het uitgangspunt. Professionele horeca annex detailhandel lijken de voor de hand liggende oplossing. Een Eataly zou mooi zijn. Daarnaast, rond de Aziatische winkel en Little V, ruim baan voor de Oosterse keuken. De Europese keuken zou zich, met ondersteuning van vers producenten en grote handelsbedrijven, kunnen manifesteren als het neusje van de zalm op het gebied van vers. Denk o.a. aan een prachtig bedrijf als Koppert Cress of een bakker die ook een kijkje in de keuken wil geven (bijv Bakker Van Maanen). Een 'destination' voor toeristen en alle Nederlanders. Maar ook voor onderwijs instellingen die de broodnodige voorlichting willen geven over gezonde voeding en het werken in de voedingssector willen helpen stimuleren. Uiteraard is er alle ruimte voor streekproducten uit alle regio's en ook voor een visspecialist (Van Olphen?) en wildhandel. Zoek het dus hoger op in de kwaliteitsschaal van goede voeding en lekkernijen. En zorg dat er meerdere geldstromen komen die een rendabele exploïtatie mogelijk maken. De Markthal bevolkt met kampioenen in goede voeding en passie voor het vak. Overal demonstraties, proeverijen en voorlichting. M.i. een wenkend perspectief, maar dan zonder achterhaald gezeur over vermenging van horeca en detailhandel.
  • Rogier Hentenaar 28-02-2017 10:27:48
    Het probleem lag niet zozeer aan het gebrek aan 'vers'-huurders maar dat het voor hen moeilijk was om rendabel hun business te exploiteren zonder een kleine horeca-mogelijkheid op hun stand. Daar had meer ruimte voor moeten komen op de Markthalvloer.
  • Casey 28-02-2017 12:20:27
    Inderdaad Ton. Zó moet het. En een traditionele markt weer buiten op het plein ter versterking en verlevendiging. Win-win situatie voor alle partijen.
  • Peter Jansen 28-02-2017 13:34:48
    Het is een mooie tennishal voor Rotterdam Open...

    Kom op zeg, met een aanwezige Albert Heijn, ga je toch geen dure artikelen kopen.
    Doe er of tennis of sloop het gebouw. Maar nog meer eet en kleding? Nederland stikt er in.
  • Jaap 02-03-2017 08:32:55
    De Markthal is niet meer te redden. Kleppiere erkent zelf ook wel dat het kiosk-concept als barebone geen toekomst meer heeft. Komende jaren zullen alle partijen water bij de wijn moeten doen om de hal nog draaiende te houden,maar uiteindelijk zal de stekker eruit worden getrokken.De hal zal over 10 jaar een compleet andere functie dienen.
  • Reinder Koornstra 02-03-2017 12:12:43
    Is dit, Ton Bos, niet wat je steeds meer in winkelcentra ziet gebeuren. Namelijk dat eigenaren winkelruimte verhuren aan iedereen die bereid is (in ieder geval zegt dat te doen) om de huurprijs te betalen?
    Ik heb me overigens al maanden afgevraagd waarom iedereen hier, ook in de vakpers, zo lovend over sprak. Inderdaad, een versmarkt naar Zuid Europees model, en dan van deze omvang, heb ik nooit zien zitten. Snap niet waarom anderen dat allemaal een 'prachtig initiatief' vonden......
  • Ton Bos 02-03-2017 15:33:53
    @reinder: de werving voor het oorspronkelijke markthal-concept liep indertijd al snel volledig vast. Geen koopman die daar intrapte. Ook was sprake van onderlinge ruzies bij initiatiefnemers en belanghebbenden. Dat had ook betrekking op de woningen.
    Het project is gered door een ingeschakelde insider in het verhuurtraject. Die had maar één opdracht: zorg dat zoveel mogelijk verhuurd is bij de oplevering. Dat is toen wonderwel gelukt, ook door slimme publiciteit. Uiteraard is toen niet meer geworven onder de markt kooplui. De prachtige buitenmarkt floreert nog steeds uitstekend en is in combinatie met de Markthal een échte mensentrekker. Velen gaan iets nuttigen in de Markthal. Maak dus van de nood een deugd en kies door op de combinatie Horeca- Detailhandel. Laat meer mensen kennis maken met goede voeding en nieuwe dingen.Stel alles in het werk voor de komst van Eataly. En zorg voor meerdere geldstromen door vers voorlichting en educatie. De Markthal hoort nu bij Rotterdam en moet spraakmakend blijven in de positieve betekenis. Dus niet meer terugkijken op de voorspelbare mislukking van de huidige invulling, maar creatief nadenken over een mooie toekomst. De term 'vreetschuur/- keet' werd overigens vlak na de oplevering reeds volop gehoord. Zie het als een Rotterdamse manier van uitdrukken van de voor iedereen zichtbare werkelijkheid. Nogmaals: het wenkend perspectief is m.i. een Markthal met kampioenen in goede voeding en lekkernijen. Met mensen/ bedrijven die met passie hun vak bedrijven. Overal voorlichting, demonstraties en proeverijen.. Er zijn zoveel mooie producten die het water in de mond doen lopen!
Plaats een reactie