'Blokker zette bijna streep door nieuwe formule'
18-05-2017

Reageer (8)

Retailconsultant Eysink Smeets adviseerde Blokker begin dit jaar de vernieuwingsoperatie te staken en terug te grijpen op de oude formule en het oude logo. Het bureau was zonder medeweten van de directie door de raad van commissarissen ingehuurd, meldt EenVandaag op basis van interne documenten.

De rvc zou advies hebben gevraagd vanwege achterblijvende resultaten van de reorganisatie, waardoor extra kapitaal nodig was. De vernieuwingsoperatie zorgde onder meer voor problemen met de voorraadbeschikbaarheid. Eind 2016 was dertig procent van de producten niet beschikbaar.

“De ellende was vele malen groter dan door iedereen werd verondersteld”, reageert een directielid van Blokker. “Blokker was een huis aan het bouwen waarvan de fundering niet deugt.”

Het advies van Eysink Smeets zou voor grote spanningen in de top van het winkelbedrijf hebben gezorgd. Begin dit jaar werd al bekend dat Blokker op advies van de retailconsultant teruggreep op goedlopende producten uit het verleden. Formule- en marketingdirecteur Robert Bohemen zou zich daartegen hebben verzet en ‘ziek’ thuiszitten.

Blokker Holding maakte dinsdag bekend zich volledig op de formule Blokker te focussen, waarbij nog eens honderd winkels worden gesloten. Het advies om de oude formule weer te omarmen is niet opgevolgd: alle ruim vierhonderd winkels die overblijven worden omgebouwd naar de Nieuwste Blokker. Ongeveer de helft van de winkels is inmiddels van de nieuwe formule voorzien.

Bron: EenVandaag/RetailNews

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Dennis 19-05-2017 08:58:56
    Geen vertrouwen (blijkbaar) tussen RVC en directie.... zeg het maar. Wie stuurt wie aan? En wie is strategisch?
  • Reinder Koornstra 19-05-2017 10:35:42
    Al op 4 oktober 2014, bijna drie jaar geleden concludeerde ik al dat Blokker met die ''nieuwe formule' niks opschoot en dat er eigenlijk niet veel 'nieuws' aan die formule zat. Maar dat ze wel de sfeer van het oude Blokker hadden ingeruild voor een veel te grote steriele winkel waar weinig meer te 'snuffelen' was. Toen al gesteld dat een volledig geïntegreerde winkelformule meer kans op slagen gaf dan deze strategische 'pas op de plaats'. Tja, het zou nog steeds kunnen, met het concept 'Retail 3.0' op nl/LinkedIn.com/in/reinderkoornstra.
    Meer dan 6000 lezers gingen je voor!
  • paul 19-05-2017 15:25:10
    Pfffffff daar is Reindje Davids weer........ Stop eens met dit optreden om steeds jezelf te profileren.
  • Frank 19-05-2017 15:57:46
    Reinder, hou nou eens op met die verkooppraatjes. Het feit dat 6000 mensen je gebrabbel doorworstelen wil niet zeggen dat ze er ook iets Goeds of nuttigs in zien. Niet alleen jouw weg leid naar Rome !
  • Autist 19-05-2017 22:40:00
    Reinder.., tja... autist
  • Autist 19-05-2017 22:40:05
    Reinder.., tja... autist
  • Autist 19-05-2017 22:40:15
    Reinder.., tja... autist
  • Ja Joh 22-05-2017 08:00:48
    Bakkes Reinder
Plaats een reactie