​‘Technologie maakt winkelbezoek goeddeels overbodig’
11-01-2017

Reageer (3)

Waar technologie een aantal winkelervaringen zal verbeteren, maakt het andere tegelijkertijd overbodig. Zo wordt het voor een breed scala aan producten niet meer nodig om fysiek naar de winkel te gaan. Dat voorspelt retailexpert Doug Stephens in een blog, die op RetailWatching is gepubliceerd.

Auto’s, huishoudelijke apparaten, huizen, kleding en zelfs ons lichaam zullen volgens Stephens in de nabije toekomst constant verbonden zijn. Merken en retailers krijgen op die manier informatie over alledaagse productbehoeften. Herhaalaankopen zoals wasmiddel en luiers worden na een biometrische goedkeuring automatisch geleverd. “Je hoeft je nooit meer af te vragen of er genoeg melk in de koelkast is, of er genoeg shampoo in de douche is en of je schoenen nog genoeg zool over hebben”, aldus Stephens.

In deze ‘replenishment economy’ worden volgens hem de meeste aankopen digitaal verricht. Stephens verwacht dat de huidige verhouding van 85 procent aankopen in de fysieke winkel en vijftien procent online binnen twintig jaar is omgekeerd. “Uitstapjes naar fysieke winkels zijn in toenemende mate niet voor producten an sich, maar voor ervaringen met producten die online niet zijn na te bootsen”, stelt hij.

Retailers die zich in deze toekomst staande kunnen houden zijn nichespelers, harde discounters, verticaal geïntegreerde merken of ervaringsgerichte retailers. Die laatste groep zal volgens Stephens namens de merken die zij vertegenwoordigen unieke ervaringen neer moeten zetten, waar ze door de merken voor worden betaald.

Lees de volledige visie van Doug Stephens op RetailWatching.

Bron: RetailWatching

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Peter 11-01-2017 11:52:07
    Wat een kletskoek. Dat is altijd het gevaar van zonder nadenken kleine trendbewegingen op lange termijn doortrekken. Zelf denk ik dat een deel van de klanten het prettig vind om op internet te winkelen. Vele andere klanten vinden het echter prettig om in de winkel te kijken wat het aanbod is en ter plekke te beslissen of ze product A of product B kopen. En wat te denken van aanbiedingen om klanten over te halen eens een ander merk, of ander geurtje te proberen, of gewijzigde gezinsomstandigheden. Ik geloof wel in een adviserend systeem, dat klanten op tijd opmerkzaam maakt op de herhaalaankoop. Mijn glazen bol zegt dat dat beperkt blijft, maar ja ik ben een winkeldier en detailhandelsondernemer en geen "Retailexpert".
  • hans@strabo.nl 11-01-2017 15:17:15
    Wat een 2012-denken. Passé. Gaap. Techniek dient juist de fysieke retailer, dat weten ze inmiddels in Silicon Valley ook, lees mijn reisverslag: http://strabo.nl/cms/filemanager/files/SCN5-2016_v_Tellingen_NRW_USA.pdf
  • Bert 11-01-2017 16:33:35
    Hans, volgens mij ben je de zoveelste goeroe die vanuit zijn eigen elitaire wereldbeeld denkt te kunnen voorspellen wat de rest van de 99,99 % van de wereldbevolking gaat doen. Silicon Valley met een gem. inkomen van $ 156.000,- per hoofd is niet representatief voor de rest van de wereld en voorlopig zijn de Actions,Lidels/Aldi en Primarks de snelste groeiers en dit zal vooralsnog zo blijven.
Plaats een reactie