​‘Stop met denken als een retailer’
14-12-2016

Reageer (9)

Retailers moeten niet alleen hun concurrenten in de gaten houden, maar ook kijken naar bedrijven in de rest van het consumentenlandschap. Het hele concept van de winkel moet namelijk op de schop, stelt retailexpert Doug Stephens in het decembernummer van RetailTrends.

Om te voorkomen dat ze ten onder gaan aan spelers als Amazon, moeten retailers volgens Stephens ‘stoppen met denken als een retailer’. Amazon is ook geen retailer, maar ‘een datagedreven, innovatief technologiebedrijf’, stelt de oprichter van Retail Prophet. Amazon zet onder meer een eigen transportnetwerk op, lanceert fysieke koopknoppen en opent ook stenen winkels.

Retailers kunnen volgens Stephens onder meer lessen trekken uit het businessmodel van Uber of de entertainmentindustrie. “Als het gaat om prachtige, boeiende en onvergetelijke ervaringen kun je nog een hoop leren van een bedrijf als Disney”, stelt hij.

Omdat iedereen tegenwoordig (online) kan verkopen, gaat het er volgens hem om hoe je verkoopt. Iedereen die geen pure player is, moet daarom op zoek naar een andere look. “De retail moet opnieuw worden uitgevonden”, aldus Stephens.

Stephens is één van de tien experts uit binnen- en buitenland, die in het decembernummer van RetailTrends vertellen over trends en ontwikkelingen die impact gaan (of blijven) maken op de retailsector. Lees zijn hele verhaal en de negen andere trends gratis in de vernieuwde, digitale decembereditie van RetailTrends. Klik hier om het magazine te openen.

Neem ook een abonnement op RetailTrends en ontvang elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Bron: RetailTrends

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Reinder Koornstra 14-12-2016 10:20:23
    Merkwaardig 'Nieuws', dit staat toch echt al sinds 2012 op mijn website http://www.bricksenclicks.me
  • Serge uit België 14-12-2016 11:40:09
    Ik denk dat fysieke retail volop zal verder groeien maar in een nieuw combi verhaal: bvb. Horeca met retail.
    Waarom kan je geen blikje cola kopen in een kledingzaak?
    Waarom geen Italiaanse ham in een luxe boetiek met Italiaanse merken?
  • Reinder Koornstra 14-12-2016 13:36:45
    Er wordt de wereld verwacht van, zoals boven vermeld, een blikje cola in een kleidingzaak, of Italiaanse ham in een luxe boetiek. Wát verdient een kledingwinkel eigenlijk op zo'n blikje cola, en wat verliest deze als er ook maar één kledingstuk moet worden afgeschreven omdat een klant er cola (ijs of taart) op geknoeid heeft. Wil je nog een mooi Italiaans kostuum kopen als de hele winkel ruikt naar die ham? Kijk, bij V&D verkochten we in de zeventiger jaren letterlijk alles, maar de etensluchtjes uit het restaurant rook je echt niet buiten dat restaurant. De supermarkt (echt, die was er) demonstreerde er rustig op los, maar niet op de plaats waar de overgang naar andere afdelingen was gesitueerd. Combiverkoop is niets nieuws, maar in de meeste winkels is de ruimte veel te klein, en ook qua afzuiging ongeschikt, om daar potten mee te breken. Daarbij is er nog zo ontzaglijk veel mogelijk zonder allerlei bokkesprongen buiten je assortiment te maken! Al jaren wordt door allerlei 'goeroes' gezwaaid met hele mooie oplossingen, maar intussen blijft het kwakkelen in de detailhandel. Detaillisten moeten gewoon terug naar af, en de zaak qua formule weer helemaal, maar nu met clicks én bricks, opnieuw opbouwen, en het liefst op een veel kleiner oppervlakte dan nu het geval is.
    Maar zoals al eerder gesteld, dát is al jaren geen nieuws meer. Als retailers hier iets mee doen, dát is nieuws.
  • Serge uit België 15-12-2016 10:31:59
    Beste Reinder,
    Onze winkel is nog steeds een succesverhaal hoor, niet alle detailhandel is afgeschreven. Kijk ook maar eens naar Middelburg waar die grote boekenwinkel is met een restaurant middenin. Kassa, kassa! Er liep wel meer dan 200 man in de winkel...
    Retailis niet afgeschreven hoor. Inderdaad de lekkere 'geurtjes' moet je er wel bijnemen.
  • Hans 15-12-2016 18:59:14
    De genoemde bedrijven zoals amazon in het bijzonder kunnen het zich veroorloven om jaren achter elkaar geen winst te draaien, sterker nog: de aandeelhouders accepteerden grote verliezen als gevolg van grote overhead en marketing kosten. De retailer van nu kan geen jaar verlies lijden want dan staan de aandeelhouder,lees banken, meteen op de stoep. Zij moeten blijven doen waar ze goed in zijn :dat is de klant kennen en verwennen.
  • michel van wijk - cusoe 16-12-2016 22:17:09
    “De retail moet opnieuw worden uitgevonden”, aldus Stephens.
    Ah ... een goeroe aan het woord :-(
  • h.m. 19-12-2016 12:02:11
    die roeptoetert dit en een ander roeptoetert dat. Er is geen 1 pasklare oplossing dan alleen dat elke plaats heel goed naar zichzelf moet kijken en besluiten moet nemen vanuit een integrale gezamenlijke aanpak. gemeente, ondernemers, onroerendgoed eigenaren. goeroes ten spijt die gaan je de oplossing niet brengen. voor een lange termijn resultaat is identiteitskeuze , positioneringskeuze, analyse, strategie en plan van aanpak nodig wat zeker geen algemeen soort trendprojectie kan zijn maar pragmatisch maatwerk moet wezen. grootste fout denken dat je dezelfde functie (als plaats) kunt houden als die je had ; uitzonderingen daar gelaten !!
  • Dagmar Wijnbelt 30-12-2016 08:56:49
    Mooi om te zien hoe een ieder vanuit zijn/haar eigen visie (emotioneel) reageert. Ook ik zal er een schepje bovenop doen ;-)
    Ik ben van menig dat wanneer ondernemers in met name de winkelgebieden eens echt samen gaan kijken naar wat een stadcentrum tot een gezellig winkelgebied maakt waar bezoekers graag komen (en lang blijven om te consumeren), je dan zult ervaren dat bezoekers langer blijven en ook meer genegen zijn te kopen. En een winkelgebied niet vullen met evenementen, maar vullen met groen, bloemen, fonteinen, mooie horeca/terrassen, fijne etalages, een welkom gevoel (bij de dichte) deur van de winkels. Personeel dat kundig is en je gastvrij behandeld is ook een zeer grote pre, maar helaas nog niet vanzelfsprekend helaas. Kijk eens naar succesvolle winkelgebieden en leer daar van. Werk samen en betrek elkaar! Ik ben er van overtuigd dat naast de grote spelers ook kleine speciaalzaakjes juist dan blijven bestaan en voor elkaar van toegevoegde waarde zullen zijn.
  • emily thomas 09-01-2017 04:40:53
    EDWARD JONES financiering is de beste plek om een ​​lening te krijgen {Jonesloanfinance@yahoo.com} Tekst +1 (307) 241-3712,
       God zegene u meneer, ik zal niet stoppen met de wereld over uw goedheid in mijn leven te vertellen, ik ben een alleenstaande moeder met de kinderen te verzorgen. Mijn naam is Emily Thomas en ik ben van Convention Center Drive, Miami Beach, FL. Een paar weken geleden Mijn vriend bezocht me en langs onze discussie ze vertelde me over EDWARD JONES FINANCE, dat ze me kunnen helpen uit mijn financiële situatie, heb ik nooit geloofd want ik heb te besteden zoveel geld aan verschillende lening kredietverstrekkers die niets anders deden dan weg te lopen met mijn geld. Ik heb in een financiële puinhoop voor de pas 7 maanden nu, Zij adviseerde ik het eens proberen, dus ik mailde hem en al uit te leggen over mijn financiële situatie aan hem, hij nam daarom me door de lening proces en gaf me een lening van $ 390,000.00 tegen een zeer lage rente van 2% en vandaag ben ik een trotse ondernemer en kan nu zorg goed voor mijn kinderen, Als je moet contact opnemen met een bedrijf om een ​​bedrag van de lening die u nodig hebt met een lage rente van 2% te krijgen en beter aflossingsschema, neem dan contact op EDWARD JONES FINANCE e-mail: - {} Jonesloanfinance@yahoo.com OR Text +1 (307) 241-3712 of ga naar daar pagina op jonesloans.bravesites.com