​‘Combinatiewinkels de toekomst van retail’
14-09-2016

Reageer (3)

Retailers die samenwerken door een pand met elkaar te delen, zullen langzaam de overhand krijgen in de winkelstraat. “Dit is de evolutie waar retailen naartoe gaat”, zegt head of strategic insights Terna Jibo van retaildesignbureau Portland in het septembernummer van RetailTrends.

De opkomst van ‘hybride winkels’ is volgens Jibo al enkele jaren bezig. Vooral in Noord-Europa zie je veel ruimtes die op verschillende manieren worden gebruikt, signaleert hij. “Ook in de vorm van bijvoorbeeld winkelcentra die eveneens gezondheidszorgfaciliteiten en ontmoetingsplekken voor buurtbewoners aanbieden.”

The Read Shop is in Nederland het duidelijkste voorbeeld van een retailer die gelooft in combinatiewinkels. De boekhandelketen werkt inmiddels op locatieniveau samen met D.I.O., Coop, Plus en huishoudformule Prima. Algemeen directeur Jos Boot van RDC, het concern achter The Read Shop, ziet dergelijke concepten eveneens als de toekomst van retail. “Dit is waar de consument om vraagt.”

In het septembernummer van RetailTrends wordt dieper ingegaan op verrassende manieren waarop retailers partnerships kunnen opzoeken, op locatie-, marketing- en productniveau. Zowel samenwerkingen met partners binnen als buiten de retail komen aan bod. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Bron: RetailTrends

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Sander 14-09-2016 08:00:57
    Ik weet het niet hoor, meerdere formules in 1 winkelruimte. Hoe kun je dan uitstralen dat je ergens een specialist in bent. Geloof wel meer in winkelcentra met meer dan alleen winkels.
  • 14-09-2016 08:26:04
    Sander, ik ben het volledig met jou eens! Daarbij komt ook nog als ik in mijn woonplaats kijk naar dit soort winkels het is rommelig en weinig overzichtelijk plus dat je als consument je afvraagt in wat voor winkel je terecht ben gekomen! C.Arkesteijn
  • peter 14-09-2016 09:33:55
    grappige ontwikkeling en waarschijnlijk goed voor de wat kleinere winkelcentra. Het zou ook leuk zijn als RDC, het moederconcern van Read Shop eens kijkt naar de mogelijkheid van samenwerking met iets meer tegen het boekenvak aanliggende sectoren als creativiteit. Ooit, jaren geleden heb ik binnen de groep voorgesteld om eens te kijken of er een shop-in-shop formule was op te zetten met Expo of Pippoos. Dat laatste kan overigens nog steeds en ik merk in mijn boekhandels dat daar bij de klanten ook belangstelling voor is. Dus bij deze Read Shop, mijn tip van de dag: zoek ook samenwerking met Pippoos... (oh, en wat te denken van een leuke speelgoedzaak (verantwoord speelgoed) als combinatie...
Plaats een reactie