​IKEA overweegt standalone restaurants te openen
21-04-2017

Reageer (8)

IKEA denkt na over het idee om restaurants te openen die apart van de traditionele woonwinkels opereren. “Het feit dat we niet zoveel vierkante meters nodig hebben om een café of restaurant te openen, maakt het interessant”, zegt managing director Michael La Cour van IKEA Food tegenover Fast Company.

IKEA opende de afgelopen twee jaar al succesvolle pop-up restaurants in Londen, Parijs en Oslo. Die locaties stelden klanten in staat om onder meer de bekende gehaktballen te eten, zonder ervoor naar de periferie te moeten rijden. Dertig procent van de bezoekers aan het restaurant zegt alleen IKEA te bezoeken om er wat te eten.

La Cour is overtuigd van de potentie van standalone restaurants. “Ik hoop dat onze klanten over een paar jaar zeggen: ‘IKEA is een geweldige plek om te eten, en ze verkopen er trouwens ook wat meubels’.”

IKEA trok vorig jaar zo’n 650 miljoen klanten in zijn restaurants. De foodtak was goed voor 1,8 miljard dollar omzet.

Bron: Fast Company

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Adams 21-04-2017 18:25:26
    Het wordt tijd dat IKEA werk gaat maken van het openen van hele vestigingen in de binnensteden. Ik heb zelf bijvoorbeeld geen zin meer om de grote stad uit te moeten om op een snelweglocatie te moeten gaan winkelen. Dan kijk ik wel verder naar andere winkels in de stad, en met mij vele anderen. IKEA laat op dit moment echt veel omzet in de stad zelf liggen..
  • Ie,amd 22-04-2017 09:18:14
    Adams, denk je dat echt? Ik weet het antwoord, nee. Mensen hebben geen in die walgelijke winkels. En of Ikea nog gaat inversteren in die peper dure winkels voor paar mensen? Ik dacht het niet. Van mij mag Ikea gestolen worden.
  • Peter Jansen 22-04-2017 11:22:42
    Haha, met je Billy boekenkast in het centrum van de stad lopend naar een peperdure parkeergarage van die en die....

    Nee binnenstad is geen oplossing. Binnensteden zijn bijna een museumstuk aan het worden en vol met veels te dure horeca.

    IKEA moet het gewoon het gezegde: Schoenmaker blijf bij je leest hanteren.

    IKEA heeft in Nederland drie type winkels en dat zorgt nou ook niet voor een kwaliteit.
  • Adams 22-04-2017 17:52:02
    Het is duidelijk dat hierboven mensen uit het woord zijn die ver binnen de provincie wonen.. Binnensteden een museumstuk? Laat me niet lachen. Binnensteden zijn levendiger dan ooit... in de randstad. Ik zie hier om me heen en in de andere GROTE steden alles opbloeien en ik geniet er nog elke dag van! En IKEA kan hierbij een toevoeging worden. Lekker in de binnenstedelijke winkels rond lopen en je kast thuis laten bezorgen. Ik zie het wel voor me.

    Dus advies aan de personen hierboven: Kom wat vaker in (succesvollere) grote steden en kijk je ogen uit ;)
  • Peter Jansen 23-04-2017 19:21:14
    Ja zet mensen maar neer. Randstedelijke mentaliteit. Je doet maar. Maar kijk eens verder dan je neus lang is zeg voor dat je wat popi praat doet.

    Welke Nederlandse stad is zo groot? Zeker lekker alleen maar de horeca bezoeken? Of de goedkope kledingzaken. Veel plezier er mee zou ik zeggen. Maar op deze armoede zit ik niet te wachten.

    Praat eens met iemand van IKEA en dan kom je vanzelf wel achter hoe deze droomwinkel uit Nederland werkt. Minder mooi dan dat je denkt.
  • Jan 24-04-2017 08:31:49
    @Adams, misschien moet jij eens wat verder kijken dan je neus lang is en eens een keer "ver" de provincie ingaan. Heus, het is geen donker Afrika zoals je lijkt te denken.Wat is er nog leuk aan pakweg de binnenstad van Amsterdam, dat overlopen wordt door toeristen die dure prullaria kopen, en dure restaurants waar je niet eens meer gewoon Nederlands kunt spreken?
  • Jeroen 24-04-2017 17:40:43
    Dus advies aan de personen hierboven: Kom wat vaker in (succesvollere) grote steden en kijk je ogen uit ;) Terzijde... de definitie succesvolle grote steden is een ruim begrip. In mijn ogen denk ik dan ook aan Münster/Westfalen (300.000 inwoners), Dortmund (580.000 inw.) of Düsseldorf (604.000 inw.), omdat ik dicht bij de Duitse grens woon ;-). En ook daar kun je je ogen uitkijken ;-). Dat terzijde. Maar volgens mij zijn er in Engeland wel volledige IKEA-vestigingen in sommige binnensteden, maar dit enkel omdat IKEA zich hier alleen in het centrum mocht vestigen en niet buiten de stad (wetgeving hier op het gebied van retailvestiging). Dit zijn dan de uitzonderingen. Verder is er een IKEA in Hamburg-Altona (stadsdeel van Hamburg), maar betreft het hier zover ik weet geen volledige vestigingen. Maar een vestiging van 20.000 m2 met een beperkter assortiment. Terzijde... Hudson's Bay opent warenhuizen in de binnensteden van NL. Maar zij hadden eerst al moeite om winkelruimte te kunnen vinden voor hun warenhuizen. Die winkelruimte voor hun warenhuizen konden zij pas vinden NA dat V&D weg is gegaan. Hele vestigingen van IKEA in de binnensteden, zie ik ook hierdoor dan ook niet gauw verrijzen. Zeker niet in Nederland