​‘Xenos kan een groeispurt verwachten’
05-04-2017

Reageer (13)

Blokker Holding-dochter Xenos kan volgens consumenten dit jaar een groeispurt verwachten. De keten eindigt in het Retail Merkenonderzoek 2017 op veertien in de top twintig van retailmerken met de hoogste groeiverwachting.

In de editie van 2016 viel Xenos buiten die ranglijst. Respondenten zijn met name te spreken over het creatieve assortiment. “Een groot compliment”, reageert algemeen directeur Francine van Dierendonck. Xenos zoekt zijn succes volgens haar inderdaad in een breed aanbod van ‘unieke artikelen tegen unieke prijzen’. “Mensen worden graag verrast en die verrassing vinden ze bij ons.”

Daarnaast ziet ze dat het merk consumenten van verschillende generaties aanspreekt. Dat het type assortiment overeenkomsten heeft met spelers als Action en Flying Tiger, maakt volgens haar niets uit voor het onderscheidend vermogen. “Ik geloof dat je vooral moet uitgaan van je eigen kracht.”

De retailer is sinds twee jaar actief met een webshop en social media. Dat klanten nu zowel online als fysiek kunnen shoppen, versterkt elkaar absoluut, aldus Van Dierendonck. “En Facebook en Instagram bieden ons nieuwe kanalen om direct met hen te communiceren. Ook in het groeiende aantal fans en volgers zien we een toenemende waardering voor ons merk terug.”

Bol.com is het retailmerk met de hoogste groeiverwachting in 2017. De online retailer is bovendien voor het derde jaar op rij het sterkste retailmerk van ons land. Meer en uitgebreidere resultaten verschijnen in het aprilnummer van RetailTrends dat vrijdag verschijnt. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Bron: RetailTrends

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Bert 05-04-2017 16:08:10
    Nu nog even afwachten of diezelfde consumenten ook werkelijk die verwachting waar gaan maken.
  • The Actionman 06-04-2017 08:11:52
    Ach, Blokker stond vorig jaar op plaats 8, hebben die nou zoveel groei laten zien dan? En wat Xenos betreft, qua prijs worden ze ontzettend te kakken gezet door Action. De oplettende consument gaat ze hier echt op afrekenen.
  • Seb 06-04-2017 12:52:22
    Ook in dit geval is het bizar dat Blokker geen eigen huismerk voor Xenos realiseert en meer eigen producten ontwikkelt. Xenos is volledig afhankelijk van de inkoop uit China, aangevuld met wat merk restanten. Wie doet dat ook alweer? Oh ja... Action.

    Ik wist wel raad met Xenos, de winkel inrichten op basis van werelddelen en landen, food en non food combineren. Bijv een belevingswereld rondom Mexico met kleurrijk servies, servetten, kaarsen en Mexicaanse voedings producten. Een Japan wereld met sushi serviezen, producten om sushi te maken etc. Alles rondom bakken bij elkaar. Dat gecombineerd met live beleving (workshops, proeven etc).

    Het kan heel gemakkelijk, het assortiment is er, het is een kwestie van het anders brengen.
  • Reinder Koornstra 06-04-2017 20:18:04
    Ik heb de indruk dat bij Blokker tegenwoordig élke zwaluw zomer brengt. Consumenten hóeven winkels helemaal niet mooi of leuk te vinden, als ze er maar kopen. Het is al erg genoeg dat lokale politici winkels alleen in dit licht zien, maar als retailers zelf ook op die manier over hun vak denken, kunnen ze beter in de theaterbusiness gaan!
  • retail 07-04-2017 03:41:52
    Echt sommige mensen hebben ook een hekel aan action zoals ik bijvoorbeeld. Die artikelen van action Zijn nog rotter dan elk bedrijf zich kan bedenken. heb al vaak geprobeerd te kopen daar maar alles was van hun heel snel kapot. en Xenos heeft tenminste nog kwaliteits producten, en ook nog is producten die gerecycled zijn. Zie ik action niet doen hoor met hun zwakke producten.
  • The Actionman 07-04-2017 05:33:05
    @retail, wellicht handiger om elders je gal te spuien tegen Action. Hier kun je beter on-topic blijven en proberen iets inhoudelijke op papier te zetten...
  • Seb 07-04-2017 08:43:49
    @Reinder
    Dat consumenten je winkel niet mooi hoeven te vinden bewijst Action wel. @retail met alle respect, maar verwacht je voor die prijzen bij Action ook nog eens geweldige kwaliteit? Je verwacht bij Ikea toch ook niet de kwaliteit van een timmerman?

    @Reinder ik denk dat je de vergelijking met de theaterbusiness eigenlijk onbewust heel goed inschat. Winkelen is geen winkelen meer. Met zoveel keuze on en offline, willen consumenten voor niet noodzakelijke aankopen meer beleving. Shoppen is een vorm van vermaak geworden, winkels die daarop inspelen winnen. Winkels die dat niet doen, verliezen. Xenos heeft alles in huis om volop beleving in te spelen, zonder dat het drastisch op de schop moet. Een kwestie van herindelen, groeperen en aantrekkelijker maken. Daarmee én de betere kwaliteit, zal het zich blijvend kunnen onderscheiden ten opzichte van het goedkopere Action.
  • Retailmarkt 07-04-2017 16:26:36
    Ik ben het eens met Seb. Xenos doet veel aan beleving. Dat doen winkels zoals action en zeeman niet. Tegenwoordig wil de klant inderdaad meer beleving en ter gelijk ook spullen kopen die ze nodig hebben
  • The Actionman 07-04-2017 16:48:40
    @retailmarkt, ah dat is dus de reden dat Xenos het zo goed doet en Action niet ;-)
  • BGAJ 11-04-2017 22:11:42
    Xenos kan zeker nog verder groeien, leuke, aparte trendy handel voor prima prijzen en prijsjes. Xenos is een uniek concept en niet te vergelijken met prijsstunter Action. Xenos heeft er wel last van maar blijft de eigen koers varen. Winkelbeleving en dat soort termen slaan de plank mis. Bij de HEMA roept men dat ook steeds. Klanten willen een leuk artikel tegen een lage prijs. De entourage doet er niet toe. Ik was inkoper bij Xenos in de groei jaren
  • Aart 11-04-2017 23:37:42
    Oh ja, Xenos... toont al jaren achtereen goede cijfers. Veel wisselende producten ook. NOT
  • Seb 12-04-2017 08:03:43
    @BGAJ Je zegt het precies, je WAS inkoper in de topdagen, die zijn bij Xenos al lang en breed gepasseerd. Alle onderzoeken rondom retail concluderen hetzelfde: Shoppen is vermaak geworden, geen behoefte. Wil je als formule je onderscheiden, moet je wel aan winkelbeleving doen. Want in prijs kan Xenos niet concurreren met Action. Er zijn talloze voorbeelden van retailers, waar beleving centraal staat, die het heel goed doen. Ik noem Rituals, Lush, Dille & Kamille, Oil & Vinegar maar ook een gigant als Ikea.

    @retailmarkt
    Ik vind juist dat Xenos nu nog helemaal niets doet aan winkelbeleving... Ik denk juist dat dit hun redding zou zijn. Herindelen op thema, minder huishoud spullen en beleving: Proeven, ruiken en ervaren. Ze hebben hier alles voor in huis, het kost nauwelijks investering en maakt Xenos onderscheidend.

  • Hans 19-04-2017 17:57:21
    Een weldenkend mens heeft toch bijna niets nodig van wat ze bij de bij Xenos verkopen? Wat een nutteloze zooi.
    Maar goed, daar denkt dus mijn vrouw anders over en komt daar (en vooral bij de Action) zeer regelmatig en zegt dat ik niet zo moet zeuren.
    Vrouwen winkelen.