​‘Promotiedruk Nederlandse drogisterijen extreem’
11-10-2016

Reageer (5)

Nederlandse consumenten kopen in toenemende mate drogisterijartikelen in Duitsland. De adviesprijzen liggen daar ruim de helft lager, berekende prijsadviesbureau Simon-Kucher volgens Het Financieele Dagblad.

De gemiddelde productprijzen verschillen een stuk minder van elkaar, doordat Nederlandse drogisterijen veel promoties houden. Daarmee komt de gemiddelde prijs van een merkproduct in de buurt van die bij de oosterburen, stelt een woordvoerder van Garnier. Zestig tot tachtig procent van de veel verkochte drogisterijartikelen wordt in de aanbieding gekocht, stelt managing partner Onno Oldeman van Simon-Kucher. Hij noemt de promotiedruk in Nederland ‘extreem’.

Zolang consumenten nog niet de grens over gingen voor drogisterijproducten, was er geen noodzaak om iets aan de prijsverschillen te doen, analyseert Oldeman. Hij ziet die houding nu omslaan, maar vreest dat veel partijen te laat zijn. “Ze onderschatten hoeveel tijd het kost voordat een organisatie klaar is om de prijzen internationaal te harmoniseren.”

Bron: Het Financieele Dagblad

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • chris 11-10-2016 09:39:19
    ook de aktie's zijn in verhouding nog te duur, wij kopen regelmatig bij Rossman en DM drogist of de supermarkt, het scheelt altijd minimaal 50%
  • ikke 11-10-2016 09:54:26
    Kun je nagaan wat de consument bedonderd is de laatste jaren.
    Ik neem aan dat de inkopers van een kruitvat, etos e.d. ook op de hoogte zijn van de (verkoop) prijzen in Duitsland en andere omliggende landen.
    Lijkt mij dan toch een uitgangspositie bij de inkoop.
    Voorbeeld Nivea deodorant Nederland ongeveer € 3,00 in Duitsland ongeveer € 1,50 verkoop.

    Dus een beetje inkoper van een groot bedrijf weet dit ook , dus die zal voor Nederland dan ook niet meer betalen dan €0,75 inkoop en verkoop € 3,00
    Daarom ook vaak aktie 2 + 2 gratis, dan wordt er nog genoeg verdiend.
  • Leon 11-10-2016 11:08:29
    Ls,

    Natuurlijk zijn er prijsverschillen ( Nl-DE) en met de prijsacties komen A merken daar in categorieen met toegevoegde waarde( Gelaat, Seizoen,Mondverzorgng) qua Cons. Kassa aanslag in de buurt.
    De grondslag van Drogisten is gelegen al vanaf 1960 in een speciaalzaak opererende makt met zelfstandigen met corresponderende marge, eventueel in Dienende Actie ondersteund .
    Vanaf 1979 heeft Kruidvat zijn intrede gedaan, zijn vrachtwagen reden toch al naar de Groenwoud supermarkt en werd er een aanvang gemaakt met
    FOOD opererende formules, waarbij door een hoge OS een lagere marge voldoende was voor groei.. Basis in DE... Foodgerelateerde formules !!
  • Jeffry 11-10-2016 13:32:56
    Dit is voor mij niet nieuw. Zelfs binnen de zelfde ketens is er verschil in basisprijzen. Als reactie op Chris en ikke horen Rossmann, Trekpleister en Kruidvat tot dezelfde keten. Dit probleem zit hem niet in de inkoop maar puur in de manier van verkoop wat wij in Nederland hebben. Altijd en eeuwig korting korting korting.
  • Jeroen 12-10-2016 15:21:10
    De Duitse drogisterijketens zijn inderdaad veel goedkoper dan de Nederlandse drogisterijketens. Misschien wel omdat de huren in Duitsland lager liggen (alhoewel een gemiddelde Duitse dm drogeriemarkt dan wel weer veel groter is dan een gemiddelde Etos of kruidvat), misschien ook omdat de lonen van het winkelpersoneel in Duitsland lager liggen, misschien omdat Duitsland ook een veel grotere afzetmarkt is dan NL (alleen al in de Duitse deelstaat NRW wonen meer mensen dan in heel NL) en misschien ook omdat vele merken (zoals Nivea/Schwarzkopf etc.) zelf ook uit Duitsland komen. Maar praktisch alle producten zijn er veel goedkoper. En de dm drogeriemarkt, die is het hele jaar door altijd goedkoop geprijsd! Tel daar bij op het prettige winkelen bij de dm (bijna altijd ruime gangpaden, zeer vriendelijk personeel waarvoor geen moeite teveel is e.d.) en het veel ruimere assortiment dan bij een Kruidvat/Etos... en het is begrijpelijk dat steeds meer mensen uit NL hun drogisterij-inkopen in Duitsland doen. Zeker in de grensregio's van NL. Misschien zou Etos er goed aan doen eens te kijken bij dm. Waarom doen die het zo goed? Etos is ook van Ahold. Bol.com en Albert Heijn ook. Dus misschien kunnen (of moeten!) die daarom nóg goedkoper inkopen.
Plaats een reactie