​INretail hekelt handhaving Drank- en Horecawet
01-08-2016

Reageer (2)

De strikte handhaving van de Drank- en Horecawet duwt winkeliers in een spagaat. “Alleen in Nederland hebben we deze belachelijke situatie”, betoogt brancheorganisatie INretail op zijn website.

De wetgeving past niet meer bij de veranderingen die gevraagd worden in de retail, stelt de organisatie. INretail ziet blurring als een poging van retailers om ‘te zoeken naar een unieke beleving voor hun klanten en gasten om de bezoekduur te verlengen’. Wetgeving op zowel nationaal als lokaal niveau staan die ontwikkeling in de weg, aldus de vereniging.

De rechter oordeelde donderdag dat de gemeente Nieuwegein moet toezien op handhaving van de Drank- en Horecawet. De Utrechtse gemeente werd als eerste voor de rechter gesleept door de SlijtersUnie, die een einde wil aan de proef met alcohol in winkels. De slijtersorganisatie richt zijn pijlen ook op winkelketens, zoals Primera.

Bron: RetailNews

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Ton Bos 01-08-2016 09:58:45
    Ik vermoed dat deze regelgeving geen groot draagvlak heeft bij de NL bevolking. Dus lijkt sprake van een achterhoedegevecht. Hoe moet het nu straks als een formule als Eataly zijn intrede doet in NL? We krijgen dan waarschijnlijk dezelfde discussie die in de jaren '90 heeft plaatsgevonden rond de assortimentsdomeinen van Habitat en Ikea. Habitat mocht in Capelle erg weinig en Ikea mocht in Delft alles. Het wordt tijd dat we ophouden te denken in branches en branchegrenzen met bijbehorende regelgeving. Die is, los van alle goede bedoelingen, niet houdbaar. Bovendien, we zitten middenin het digitale tijdperk, waar het denken in branches en de termen branchevreemd en branchevervaging volstrekt geen issue zijn.
  • Sandra van Ginneken 03-08-2016 19:06:21
    De regelgeving heeft juist wel een groot draagvlak onder de Nederlandse bevolking. Dat bleek wel toen De Telegraaf haar lezers vroeg wat zij van blurring vinden: 70% gaf aan daartegen te zijn. Blurring is ook voorgelegd aan de deelnemers van het EénVandaag Opiniepanel: toen bleek zelfs 77% van de ondervraagden tegenstander. De meeste mensen begrijpen dus dat alcohol een riskant genotmiddel is waarvoor speciale regels nodig zijn. Gewone winkels, kappers, opticiens en dergelijke moeten geen alcohol willen schenken. Dat kan beter overgelaten worden aan de echte horeca.
Plaats een reactie