​Kijkshop: ‘Winkelbezoek wordt gezien als tijdsverspilling’
09-05-2017

Reageer (18)

Kijkshop-topman Björn Serving is er van overtuigd dat mensen een winkelbezoek tegenwoordig niet meer van toegevoegde waarde vinden. “Ze ervaren het eerder als tijdsverspilling”, zegt hij in het meinummer van RetailTrends.

Kijkshop maakte recent bekend te werken aan een consumer to consumer-platform, waarbij consumenten producten van elkaar kunnen kopen. Fysieke winkels blijven een rol spelen, als dat platform aan het eind van de zomer wordt gelanceerd. “We willen een landelijk dekkend netwerk met ongeveer tachtig locaties”, vertelt Serving.

Iedereen heeft volgens de ceo van investeringsmaatschappij Listérus & Partners in de toekomst behoefte aan een place to go. Hij definieert een winkel liever als een destination. “Dat is in mijn ogen niet iets waar je naartoe gaat om alleen wat te kopen.”

Zodra je in een winkel iets biedt wat consumenten zoeken, wordt het volgens hem een destination. Ze kunnen straks bij Kijkshop ook terecht voor ‘service, experience en het ontmoeten van andere mensen om kennis uit te wisselen’. De rol van glazen vitrines is niet definitief uitgespeeld. “Zonder te veel te onthullen, denk ik dat je het dna van Kijkshop blijft voelen”, aldus Serving.

Het vroegere Kijkshop stond volgens hem bekend om agile en innovatieve werkwijze. “De oprichters waren visionairs. Ik houd van dat dna, maar dat heeft Kijkshop lang niet laten zien.” In RetailTrends vertelt hij hoe hij het merk samen met onder meer voormalig BAS Group-eigenaar Steven Bakker probeert terug te brengen naar het vroegere dna. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.

Bron: RetailTrends

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • C. Arkesteijn 09-05-2017 08:04:10
    'Winkelbezoek is tijdverspilling'! Nou, als ik zie hoe groot het winkelpubliek is in de 4 grote steden in het weekend kan ik mij niet voorstellen dat het 'winkelbezoek' wordt gezien als 'tijdsverspilling'!
    Als je bij de 'Kijkshop' gaat kijken kan ik mij dat WEL voorstellen, dus gelukkig voor hun dat ze 'online' gaan!!
  • Harry nac 09-05-2017 08:15:33
    Hoi Kijkshop,

    jullie hebben helemaal gelijk. Een winkelbezoek brengen aan Kijkshop is inderdaad tijdverspilling. Dat is wel gebleken.

    Harry
  • Sander 09-05-2017 08:22:22
    @ Harry, helemaal eens. Kijkshop heeft het er zelf naar gemaakt dat er niemand op zijn gemak en met plezier winkelt. En als ik het korte stukje hierboven ook lees snappen ze het nog steeds niet.
  • Sandra 09-05-2017 08:54:06
    Nogal off-topic, maar wat een vreemde foto ...lijkt net of zijn baard scheef zit.
  • Frank 09-05-2017 08:59:38
    Ga eens kijken in bijvoorbeeld Dubai. Daar is winkelen een beleving. Grote winkelcentra met bioscopen en vertier voor jong en oud en altijd wat te doen. Niet te vergelijken met een winkelstraat hier.
  • Bert 09-05-2017 10:20:16
    Ongelooflijk knap dat deze "Kijkshopgoeroe" weet wat (alle) mensen willen. Echter wat de een leuk vindt, vindt de ander misschien tijdverspilling en andersom. Een bezoek aan Kijkshop beschouwt blijkbaar bijna iedereen als tijdverspilling gezien de resultaten.
  • Freek Hilgerdenaar 09-05-2017 11:11:08
    Als dit het niveau van een Topman is ? Vraag ik mij af wat er allemaal onder komt! Kijkshop winkelen in een uitdragerij waar men de weg helemaal kwijt is.
    Een doolhof van producten waar elke logica ontbreekt. Slecht DNA.
    Winkelen is leuk, Winkelen is vertier, Winkelen is ontspanning, Winkelen is samen dingen doen, Winkelen is zien wat je koopt en wat je krijgt. etc
    Winkeliers hang de slingers op en maak er een feestje van! Gegarandeerd succes.
  • Peter 09-05-2017 11:45:55
    Wel bijzonder dat men aanslaat op de kop van dit artikel, terwijl de strekking van het verhaal anders is: "Zodra je in een winkel iets biedt wat consumenten zoeken, wordt het volgens hem een destination." Een advies voor elke retailer denk ik.
  • Jeroen 09-05-2017 11:51:50
    De reden waarom Kijkshop het nog zo lang heeft volgehouden met een beperkte winkelformule komt doordat ze heel veel niet of moeilijk Nederlands sprekende mensen trokken. Doordat die mensen niet of nauwelijks Nederlands spreken is een tripje naar een gewone winkel, waar ze kans lopen om een gesprek met een winkelmedewerker aan te moeten gaan, vaak een grotere stap dan naar een winkel gaan waar ze wat in de etalage koekeloeren en niet of nauwelijks hoeven te praten.
  • John Nijsten 09-05-2017 16:18:41
    Opvalt dat de stelling van een man is en de reacties van mannen zijn. Als je 10 vrouwen vraagt, zullen 9 antwoorden dat de stelling onzin is.
  • Danny 09-05-2017 17:13:25
    Een bezoek aan een Oost-Europees uitziende Kijkshop is inderdaad tijdverspilling en vrolijk word ik er ook niet bepaald van. Voor mij is Kijkshop, Uitgekekenshop.
  • Sep 10-05-2017 08:18:57
    Tijdverspilling is het niet. Het is de luiheid van sommige mensen, die liever op hun krent blijven zitten. Het is ook niet mijn hobby, maar wil ik wat hebben doe ik dat liever in een fysieke winkel.
    Waar ik mij overigens heel erg aan erger is dat een aantal winkels heel erg getraind worden op verkooptechnieken. Op zich ok, maar niet als dat betekent dat een verkoper meteen in je nek moet gaan hijgen en onzin verkopen om spullen te verkopen. (Hier heb je bij Kijkshop in ieder geval geen last van.) Dan ren ik wel naar huis om via internet te shoppen.
  • 10-05-2017 17:12:49
    Volgens mij is de Kijkshop niet een place to go, maar meer een place NOT to go. de winkel is geen destination maar meer een no go area.
  • Ruud 11-05-2017 22:09:41
    Destination is dat niet gewoon Bestemming in goed Nederlands?
  • eppo 12-05-2017 21:23:20
    wat een flauwekul ... kijkshop is uitgekakt in de nl samenleving en dat hebben ze aan zich zelf te danken.. al jaren zijn de winkels 1 grote zooi vol met allemaal sale artikelen .... notttt alles is zo fake daar .. er word geld uitgegeven aan kanslozen dingen maar er verandert al jaren niks ,,, als mensen winkelen zo nutteloos zouden vinden snap ik niet waarom het in de steden overal zo druk is.. ja behalve bij kijkshop. omdat het inderdaad nutteloos is om je tijd te verdoen in deze winkel. en het nieuwe gezicht van kijkshop wtf nee hij weet opeens wat iedereen wil.. pfff wie denk je dat je bent dat je voor iedereen kunt spreken.! wees verstandig en sluit dit kanslozen berdrijf! en blijf je toch bestaan leer dan eerst eens waar het woordje service voor staat want die is bij kijkshop heel ver te zoeken. en behandel jullie personeel niet als oud vuil want daar zijn jullie een ster in!!
  • Henk 13-05-2017 15:24:24
    Kwam regelmatig bij de Kijkshop iets kopen, maar helaas hebben ze niet meer zoveel horloges als eerst. Als ze te veel de prijzen gaan verhogen dat wordt het ook niks. Hoop dat ze nog lang blijven en de klanten blijven verassen met leuke producten voor aantrekkelijke prijzen.
  • Reinder Koornstra 19-05-2017 10:15:45
    Serving heeft weinig anders te vertellen, vrees ik.
    We hebben vanuit Avans Hogeschool in Den Bosch al zoveel onderzoek gedaan naar nieuwe mogelijkheden voor de Kijkshop, dat ik moet concluderen dat hij een kat in de zak kocht. In feite was de Kijkshop de eerste Webshop, maar moest het nog zonder het web doen. Ik weet nog dat we ons als jonge managers bij V&D drukten op het moment dat het over de Kijkshop ging, want daar zag bijna niemand wat in. Toen vóór de muziek uitlopend, nu toekijkend dat de muziek verder loopt en Kijkshop achter blijft.
    En dan nu als Multidimensioneel Platform gaan opereren? Een vorm van wat Anderson (The Long Tail) alweer tien jaar geleden "Digital Retailing" noemde!
    Eens kijken wat Cor Molenaar daar maandag over zegt, wanneer hij zijn boek 'De kracht van Platform Strategie' gaat becommentariëren.
    De subtitel is trouwens wel illustratief voor Serving en zijn mensen: 'Het is buigen of barsten'
  • eppo 25-05-2017 00:09:37
    reinders......

    jij hebt werkelijk waar overal verstand van of niet..... mischien moet jezelf met een formule komen als je het allemaal zo goed weet!!! v&d kijkshop blokker overal weetje wel te vertellen hoe het wel en niet moet ...