Jumbo aast op kwart marktaandeel
20-03-2017

Reageer (1)

Jumbo wil zijn marktaandeel vergroten van de huidige negentien tot 25 procent. Dat laat topman Frits van Eerd weten in NRC.

De supermarktketen kan ‘nog heel wat stappen zetten’, zegt Van Eerd. Hij noemt e-commerce en thuisbezorging van boodschappen als voorbeeld. “Daar hebben we inmiddels een kleine honderd miljoen in zitten, met een omzet die nog erg klein is.” Jumbo zal zich volgens hem niet zo snel richten op andere branches, omdat ‘alles zo vreselijk competitief is’. “Met de formules die we hebben kunnen we nog jaren vooruit”, antwoordt Van Eerd op de vraag of hij denkt aan hotels en reizen.

Jumbo haalt momenteel anderhalf tot twee procent van de omzet uit de online activiteiten, zei cfo Ton van Veen eerder dit jaar. Ook is de webwinkel nog niet winstgevend. “Maar je hebt geen andere keuze dan mee te gaan met wat consumenten willen”, aldus Van Veen.

Het marktaandeel van Jumbo schommelt de laatste jaren rond de twintig procent. Dit jaar lanceert het naar verwachting een nieuw concept, waarbij elementen van Jumbo en La Place worden gecombineerd. Verder komen er dit jaar vijftien nieuwe winkels en een Foodmarkt.

Bron: NRC/RetailNews

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Seb 22-03-2017 08:05:40
    Naar 25% marktaandeel enkel via groei online is een utopie, zeker als je bekijkt dat AH zoveel verder is. Ik denk eigenlijk dat we hier tussen de lijnen door kunnen lezen dat Jumbo klaar is voor een volgende overname. Wil je 6% groeien in marktaandeel op een overvolle markt, ben je wel aangewezen op een overname. Op eigen kracht is dit vrijwel onmogelijk.

    Ik zie een overname van Hoogvliet als een ideale toevoeging op de dekking van Jumbo.
Plaats een reactie