​Albert Heijn opent restaurants in winkels
23-02-2017

Reageer (7)

Albert Heijn opent de komende maanden in tientallen vestigingen koffiecafés en restaurants. Klanten kunnen daar ter plekke maaltijden consumeren, schrijft Het Parool.

Het restaurant krijgt de naam Deli Kitchen, terwijl het café Bakery Café is gedoopt. De winkel in het Amsterdamse Gelderlandplein wordt vrijdag als eerste van deze concepten voorzien. Winkelpersoneel bereidt in Deli Kitchen onder meer verse pizza’s en salades, waarna klanten kunnen kiezen of ze die meenemen of ter plekke nuttigen.

In zowel Deli Kitchen als Bakery Café komt zitruimte. De koffiecafés komen bij de ingang en bieden ook belegde broodjes. Op korte termijn worden de nieuwe concepten in zeker zes tot zeven andere supermarkten uitgerold, waaronder in Eindhoven en in Food Plaza in Amsterdam.

Niet overal komt zowel een Deli Kitchen als een Bakery Café, zegt bestuurslid Marit van Egmond van Albert Heijn. “Voor elke winkel kunnen we de opzet aanpassen.” Die beslissing hangt af van de grootte en locatie van de supermarkt.

Jumbo start naar verwachting dit jaar met een gecombineerde formule met La Place, waarbij veertig procent van de ruimte uit horeca bestaat. Daarnaast heeft AH’s grootste concurrent restaurants in de vestigingen van zijn Foodmarkt-concept.

Bron: Het Parool

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Seb 23-02-2017 15:55:47
    Jammer dat ze het niet Albert's Corner hebben genoemd voor de horeca en Hoeve voor de bakkerij, dat was een leuke referentie naar het verleden geweest!

    Verder wordt in de media de suggestie gewekt dat AH hiermee zijn concurrent Jumbo kopieert, terwijl in de geschiedenis van Albert Heijn meerdere restoretail concepten zijn gepasseerd, als in de jaren 50!
  • Jan Janssen 24-02-2017 09:12:18
    Als ik pizza wil eten, weet ik toch wel minstens 10 gezelligere plekken om dat te doen dan een supermarkt ...
  • JosS 24-02-2017 09:44:50
    Niets nieuws, wat wel nieuw is, is dat AH zijn karakter als innovatieve retailer heeft ingeruild om als volger op de markt te komen. Het is strategisch van Jumbo een perfecte zet geweest om La Place over te nemen en dat verder uit te bouwen. AH is een te grote, trage en ambtelijke organisatie geworden die kunnen alleen maar volgen en er is geen ruimte meer voor innovatie. Terwijl bij Jumbo het een kwestie is van aanpakken, niet lullen maar poetsen.

    Complimenten voor Jumbo, wat zullen ze in Zaandam vaak wakker liggen en stiekem in paniek raken van de Jumbo acties.
  • Seb 24-02-2017 10:44:29
    @JosS

    Ben het toch niet zo met je eens, zoals ik eerder al schreef heeft AH in het verleden al veel meer met horeca gedaan, wellicht veel te vroeg. Deze blurring van supermarkt en horeca is overigens echt niet iets wat Jumbo heeft uitgevonden. Het bestaat al jaren in de Amerikaanse supermarkten, ook in de filialen van Ahold.

    Of het écht zo'n geweldige strategische zet van Jumbo is geweest om LaPlace over te nemen durf ik zelfs wel in twijfel te trekken. Een restaurantketen is toch een hele andere tak van sport.

    Jumbo is absoluut goed bezig, maar AH een volger noemen...
  • Appie 24-02-2017 11:12:30
    JosS nou in Zaandam zullen ze echt niet wakker liggen van de Jumbo, ik denk eerder andersom. Zo goed gaat het niet met de Jumbo en La Place. La La Place is niet meer wat het was, kwaliteit is er niet meer zoals het was. En in Eindhoven lopen de keuken en de koffiebar, alsmede de winkel 3 keer beter dan de Jumbo in Breda, daar moet geld bij op het moment. Dus voordat u begint te roepen in hallelujah stemming over het gele monster, voortaan eerst even beter uw huiswerk doen. De Jumb heeft een bijna lege oorlogskas, in tegenstelling tot Albert Heijn.
  • gti 25-02-2017 12:25:04
    Gister even gaan kijken bij AH Gelderlandplein en de conclusie is dat AH grill & steak heeft vervangen door een plek waar je pizza's en maaltijden kan ophalen. Je kan hier niet zitten in tegenstelling tot wat er vermeld staat. Aan de buitenkant zit een Bakery cafe wat niet overkomt als heel vernieuwend.

    Als je het vergelijkt met de Jumbo foodmarkt kan ik het alleen maar met @Joss eens zijn even in het midden gelaten of het concept winstgevend is. Albert Heijn heeft absoluut een volgende rol, een goed voorbeeld hiervan is ook het tappen van verse Jus d'orange in de winkels, de discounters hadden dieze mogelijkheid al in de winkels voor Albert Heijn, om nog maar even te zwijgen over het winkelbeeld wat Albert Heijn in Amsterdam laat zien. Een logge organisatie die veel te veel op cijfers word gestuurd door kantoor mensen.
  • Seb 27-02-2017 12:21:14
    @gti

    AH heeft sinds de introductie in Belgie eigen Jus d'orange persmachines, omdat de Belg dat als een standaard van zijn supermarkt verwacht. De Belgische consument betaald daar dan ook graag een premium prijs voor.

    Kans is groot dat niet overal de Nederlandse consument op iets dergelijks zit te wachten. De Nederlander is toch vooral bij het boodschappen doen op de centjes aan het letten, dan is de kans groot dat diezelfde klant 7,50 voor een flesje vers sap te duur vindt.
Plaats een reactie