Multichannel retailers streven pure players voorbij
12-05-2015

Reageer (2)

Fysieke retailers met een webwinkel hebben in het eerste kwartaal van 2015 beduidend meer online omzet geboekt dan pure players. Dat blijkt uit cijfers die het CBS dinsdag heeft gepubliceerd.

De online omzet van zogenoemde multichannelers nam gemiddeld met 23,5 procent toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit was aanzienlijk hoger dan de groei bij pure players van 14,4 procent.

De online omzetgroei was in het eerste kwartaal van 2015 met ruim achttien procent beduidend groter dan die van de totale detailhandel. De totale omzet in deze periode nam namelijk met 0,2 procent toe. Hoewel het online winkelen nog steeds groeit, is de omzet uit verkoop via het internet nog zo'n zeven procent van de totale omzet van de detailhandel. Ongeveer twee derde van de online omzet van het midden- en grootbedrijf in de detailhandel komt van de pure internetverkopers.

Bron: RetailNews

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • frank vullers 12-05-2015 15:09:16
    Leuk maar wat zegt een %: A % you can't put on the bank zeggen de Amerikanen. Mooi dat omnichannel online sneller goeit, maar is het niet meer inhaalslag ?
  • Reinder Koornstra 13-05-2015 15:22:07
    Al jaren bepaalt de groei van het aantal webshops van klassieke retailers, en de groei van die webshops, de omzetgroei van de online sector. De pure players worden, als die retailers écht gaan snappen hoe je die twee werelden samenvoegt, uiteindelijk verbannen naar niche markten. Ook Amazon en Zalando!
    Maar dat betekent wel dat, en ook Frank Vullers wijst daar al op, dat die 18% groei niet zoveel meer zegt. Een deel is resterende omzetgroei van pure players, deels komt deze als synergieplus van winkelketens die opeens door die webshop een grotere dekking hebben, deels komt het gewoon als kannibalisatieeffect van de 'gewone' omzet. Kortom, een leuk cijfer, maar wat betekent dat nou eigenlijk?
    Mijn conclusie is dat die 18% gewoon aangeeft dat de groei van de webshop sterk is afgevlakt en de (overspannen) verwachtingen van het online wereldje helemaal niet waarmaakt!
Plaats een reactie