​Chinese webwinkels steeds meer in trek
20-03-2017

Reageer (5)

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar 637 miljoen euro uitgegeven in buitenlandse webshops. Dat is een stijging van 24 procent ten opzichte van 2015, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor.

De bestedingen in Chinese webwinkels zijn met bijna zestig procent gestegen tot 190 miljoen euro. Daarmee is China inmiddels goed voor dertig procent van de crossborderbestedingen, waar dat in 2015 nog geen kwart was. Duitsland neemt met vijftien procent de tweede plaats in, terwijl het aandeel van Groot-Brittannië veertien procent is.

De crossborderbestedingen waren net als in 2015 goed voor drie procent van de totale online uitgaven. De bestedingen aan producten zijn met 41 procent gestegen en nu goed voor zestig procent van het totaal. De uitgaven aan diensten groeiden met vijf procent een stuk zwakker. De groei binnen het segment ‘schoenen en lifestyle’ was met 125 procent het sterkst, een beeld dat overeenkomt met de totale Nederlandse onlinemarkt. Ook speelgoed en kleding lieten met 77 en 75 procent een sterke groei zien.

Consumenten worden steeds minder argwanend over Chinese webshops, verklaart Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen de groei. Met name voor goedkopere items waarvoor een snelle levering minder van belang is worden Chinese platforms volgens hem steeds meer omarmd.

Bron: RetailNews

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • jeffry kuperus 20-03-2017 09:28:49
    Op Alibaba worden nog steeds de IP rechten geschonden, daarnaast kijkt niemand naar werk omstandigheden zoals kinderarbeid, zijn de producten niet onerhevig aan Europese test normen, wordt er geen btw en vpb afgedragen dus een perfect model voor valse concurrentie. Daarnaast worden internationale bedrijven van de Chinese markt geweerd. Het wordt tijd dat we alibaba en zijn (40) rovers eens aan banden gaan leggen. Indien zij willen verkopen in Europa dan ook aan ALLE Europese normen voldoen en hoe denken onze slimmerikken in Brussel en Den Haag de verloren inkomsten uit belasting te vorderen??
  • Adri Sebrechts 20-03-2017 10:05:55
    Nog even Unilever verkopen en alle andere Nederlandse bedrijven, alles kopen in het buitenland. Lekker slim bezig in Nederland. Geen geld stoppen in je eigen economie, is uiteindelijk de stekker eruit trekken. Ik ben geen fan van Trump, maar als zakenman is hij wel slimmer als de rest. America first is zo stom nog niet. Zelf maken is zelf werk hebben, en uiteindelijk veel beter dan de goedkope rotzooi uit China.
  • Reinder Koornstra 20-03-2017 11:19:24
    Beste Jeffry en Adri, jullie opmerkingen zijn wellicht juist, maar ze helpen Alibaba, en andere grote, wereldwijd opererende, webwinkels eerder dan dat ze hen tegenwerken. Tenslotte weten we dat allemaal wel.
    Maar zolang de Nederlandse Retailsector weigert in het eigen vlees te snijden, en het vullen van 'leegstand' een veel hogere prioriteit heeft dan het aantrekkelijk maken van het winkelcentrum, worden steeds meer consumenten naar deze webwinkels gejaagd.
    Het stuntelige gedoe van vaderlandse retailketens om deze grootmachten met een eigen webshop tegen te houden is natuurlijk lachwekkend en bij voorbaat een verloren strijd. Het is de beste garantie voor de 'pure players' dat ze nog jaren de commerciële wind mee hebben.
    Alleen als winkelformules afscheid nemen van het verleden, en geïntegreerde bricks&clicks concepten (zoals De Nieuwe Winkelier) omarmen, scheppen ze voor zichzelf een toekomst. Alleen wanneer politici begrijpen dat de enige kans voor hun stads- en dorpscentra ligt in compactheid, diversiteit en op de eigen bevolking afgestemd aanbod, kunnen ze die centra voor nieuiwe generaties behouden.
    Tja, dan wordt het opeens wel HEEL anders, zoals ik beschrijf in 'Blokker 3.0' op mijn Linkedín site.
  • jeffry kuperus 20-03-2017 12:50:39
    Beste Reinder, geen probleem met webwinkels, pleit alleen voor een level playing field waarbij een ieder aan dezelfde spelregels wordt gehouden. Voorbeeld is de warenwet. NL winkeliers worden gecontroleerd op de veiligheid van hun product, Alibaba kan de grootst mogelijke onveilige rotzooi verkopen en niemand doet er wat aan. Ook wordt hier geen belasting betaalt (BTW) etc
  • Aart 20-03-2017 23:58:59
    Misschien moet er een gekeken worden naar de klant. Bij de gemiddelde retailer ligt een simpele USB kabel voor een euro of 8 in de rekken. Gaat de verkoop via een derde partij (zoals bol.com) dan komt deze prijs boven de 15 euro uit. Bij prijs stunters als Action ben je ergens rond de 4 a 5 euro de gelukkige eigenaar van het gewenste kabeltje. Exact het zelfde kabeltje wordt je vanuit China opgestuurd voor een bedrag rond de 1 euro. Nu kun je gaan klagen over gemiste btw, maar voor de hogere bedragen betaal je gewoon invoer rechten. Dan kan je gaan zeuren over werk omstandigheden in China, feit blijft dat het kabeltje bij Action of wat voor Retailer dan ook exact het zelfde kabeltje is, onder dezelfde omstandigheden geproduceerd, dat is dan ook de reden voor een klant om bij een Alibaba te bestellen. Als je dan gaat klagen over oneerlijke concurrentie geeft dit alleen maar aan dat je geen toegevoegde waarde geeft aan de spullen die je verkoopt en een klant dus niets bij je te zoeken heeft. Kan het anders dan? Natuurlijk, neem een coolblue: een bestelling snel geleverd en met een glimlach. Neem een Tony chocolony: het blijft gewoon chocola, maar voor een principe en een verhaal zijn velen bereid meer te betalen. Dus stoppen met zeuren en kijk eens door de ogen van een mogelijke klant: waarom zou je bij jou bestellen. Ben je de goedkoopste? Prima, maar dan concureer je op tegen de Chinezen. Niet de goedkoopste? Dan moet je op zoek naar jou toegevoegde waarde. En kun je die niet vinden heb ik er een hard hoofd in dat je het lang volhoudt.
Plaats een reactie