​‘Lion wil HEMA volgend jaar verkopen’
11-04-2017

Reageer (12)

HEMA moet vanaf 2019 op zoek naar honderden miljoenen aan nieuwe financiering. Voor die tijd wil eigenaar Lion Capital van de winkelketen af, melden bronnen rond het bedrijf aan Quote.

De obligaties die HEMA in 2014 afsloot lopen in 2019 af. Lion wacht dat moment niet af en begint volgens insiders nog dit jaar met een ‘roadshow’ langs potentiële kopers. Ook een beursgang zou een optie zijn. “Het komt erop neer dat ze hopen op iemand met een grote zak geld”, aldus een van de bronnen.

HEMA zou er met het oog op de verkoop alles aan doen om de resultaten zo snel mogelijk op te krikken, onder meer door de marges te verhogen. In het derde kwartaal van vorig jaar waren die met ruim drie procent toegenomen. De retailer laat weten dat ‘het aan de aandeelhouder is’ om over een verkoop te beslissen, terwijl Lion geen commentaar geeft.

De huidige topman Tjeerd Jegen - die zelf een financieel belang heeft bij een verkoop - zei eind vorig jaar niet te weten hoe lang HEMA nog in handen van de Britten blijft. Wel wees hij erop dat Lions bedrijfsmodel is dat ze ‘hun bezittingen een keer van de hand doen’. De private equitypartij probeerde HEMA al in 2010 van de hand te doen en was toen dicht bij een deal met Ahold, maar die ketste op het laatste moment af.

Bron: Quote

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Seb 12-04-2017 08:12:00
    Ik hoop dat Ahold Delhaize deze keer wel toehapt. De overnameprijs zal een stevige zijn, maar de voordelen rondom inkoop van food, cosmetica en nonfood zijn aanzienlijk. Op Bol.com zou Hema een heel aantrekkelijke huismerk kunnen worden en op de winkelvloer het 'To Go' concept van AH meer toepassen. Een pracht combi!
  • 12-04-2017 08:19:11
    Maar, Seb, Ahold gaat dit niet doen, ook zal de Hema omzetmatig goed draaien!! Jaren terug wilde dhr. Moberg, voorganger van Dick Boer als CEO, al de HEMA kopen, ad. 1.4 miljard euro's, maar werd teruggefloten door de RvC van Ahold!! En wen ezel stoot zich nooit 2keer aan de zelfde steen, toch?? C. Arkesteijn
  • Seb 12-04-2017 09:06:43
    @Arkesteijn

    Maar het Ahold van de tijd van Dick de Boer is niet het Ahold van vandaag. Hema zou een prachtige aanvulling zijn op het portfolio van Ahold Delhaize, alleen al in Belgie en Nederland. Zeker nu stadswinkels steeds belangrijker worden en de concurrenten daar volop marktaandeel proberen te winnen (Jumbo en Spar).

    Vanuit uw redenatie waren Ahold en Delhaize dan ook nooit gefuseerd ;) dit was immers ook poging twee!
  • 12-04-2017 10:43:49
    Seb, Delhaize is een compleet ander bedrijf dan de HEMA! Sluit veel meer aan bij Albert Heijn dit in tegenstelling tot de HEMA! En voor de goede orde staat het huidige Ahold onder de bezielende leiding van Dick Boer! En voor hem, in de jaren 2009/2010 stond het olv. Moberg die uiteindelijk is opgestapt en naar Saoedi Arabie z'n heil is gaan zoeken! C.Arkesteijn
  • Joop 12-04-2017 11:32:45
    Allen, Quote baseert zich op vage bronnen. De verkoop hangt al jaren in de lucht. Who gives a sh*t......
  • reinier 12-04-2017 11:57:34
    en wie zit er in de RvC van Hema ?..... juist, Dhr. Moberg
  • Seb 12-04-2017 12:30:23
    @Arkesteijn

    Pertinente onzin. Delhaize was enkel complimentair aan Ahold, qua cultuur totaal verschillend. Bovendien was er hier meer sprake van een fusie, getuige de integratie van RvC, meerdere hoofdkantoren etc, terwijl Hema slechts een volledige overname zou zijn.

    De Hema deal met Ahold is overigens niet afgeketst op het overnamebedrag, de vooruitzichten van Hema waren onvoldoende, er moest flink geinvesteerd en gesaneerd worden, winkels moesten op de schop. Dat hadden beleggers niet leuk gevonden. Dat is nu een heel ander verhaal.

    @Reinier
    Je begrijpt het inderdaad ;)
  • Henk 15-04-2017 20:23:57
    Hema heeft veel schulden bij banken en bij de 'investeerder' Lion Capital. De 'investeringen' die feitelijk bestaan uit rentedragende leningen zijn hoger dan de gebruikelijke rente. En was de Hema nou niet overgenomen door een nieuw opgerichte BV, die een lening heeft aangevraagd bij de 'investeerder' Lion Capital en banken en vervolgens de moederbedrijf werd van de Hema of daarmee gefuseerd was? Met andere woorden, Hema financiert haar eigen overname met hoge rente. Waarbij de 'investeringen' eveneens hoge rentedragende leningen zijn. En dan proberen de hoofdprijs te vragen en leunend rentenieren. Corrigeer me als er niets van klopt.
  • Hans 17-04-2017 07:09:04
    Lion Capital ziet dat we nu in een economische hoogconjunctuur zitten en weet ook dat het daarna pompen of verzuipen wordt met Hema. Weet iemand wat Lion in totaal in Hema heeft gepompt en wat ze er uit hebben gehaald?
  • Peter Jansen 17-04-2017 11:41:29
    De verkoop was al voorzien toen Lion Capital de HEMA overnam.
    Volgehangen weer met schulden (die niet door het bedrijf HEMA is veroorzaakt).

    De kans is niet ondenkbaar dat we zeggen Vroom en Dreesmann en de HEMA waren ooit belangrijke warenhuizen in Nederland. Net zoals Galeries Modern dat was.

    De HEMA heeft nog de naam van weleer. Maar de HEMA heeft nu de HEMARKT. Sommige plaatsen in de voormalige V&D-zaken (Apeldoorn), maar ook opgeknipte zaken (Zeewolde).
    Sorry dit ziet er niet uit. Rommelige en verwaarloosde zaken. Wie wil de HEMA nog hebben?
    Kan mij er niets bij voorstellen. V&D bestaat niet meer, de Bijenkorf voor een gedeelte, Hudson's Bay zal echt geen interesse hebben.
    Kan mij ook niet voorstellen de Britse warenhuizen Marks and Spencer, Debenhams, of het Zweedse warenhuis Åhléns dat zouden hebben.
    Het is opvallend dat het Zweedse warenhuis lukt om 14 winkels te hebben binnen Stockholm, maar dat in Nederland, Duitsland, UK dit niet of nauwelijks lukt in het gehele land voor een stad.
  • Dennis 19-04-2017 07:19:47
    HEMA voegt niets toe aan Ahold Delhaize. Qua afzetpunten (veelal in de buurt van een AH / Etos / Gall & Gall), assortiment (alleen huismerk), vloeroppervlakte, online (HEMA loopt hier ver achter op BOL.com) etc. etc. Ik vrees dat LION Capital op Oud-Hollandse blaren gaat zitten...
  • Seb 20-04-2017 09:51:10
    @Dennis

    Voegt niets toe? Vreemd...
    Qua afzetpunten: Hema's zijn vooral in het centrum te vinden, enkel Etos is daar ook terug te vinden. Ze verkrijgen hiermee juist meer aanwezigheid de centra van de steden.

    Qua assortiment:
    Juist omdat HEMA een eigen huismerk is, zijn daar gigantische inkoopvoordelen te behalen gecombineerd met inkoop van eigen huismerken van AH, Delhaize en Etos.

    Vloer / Online
    Juist een gigantische oppertuniteit. HEMA kan met gemak op het online platform van Albert Heijn en Bol.com geintegreerd worden.