​Wehkamp-moeder lijdt miljoenenverlies
06-01-2017

Reageer (4)

RFS Holland Holding heeft het vorige boekjaar afgesloten met een verlies van 21,2 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag over de periode tot en met maart 2016, dat bij de Kamer van Koophandel is ingediend. Het moederbedrijf van Wehkamp was een jaar eerder nog goed voor 20,2 miljoen euro winst.

Het miljoenenverlies wordt veroorzaakt door een problematische overgang naar het volledig geautomatiseerde distributiecentrum in Zwolle, schrijft Het Financieele Dagblad. Wehkamp moest het oude distributiecentrum in Dedemsvaart een bijna halfjaar samen met het nieuwe onderkomen geopend houden. Het verlies liep verder op door de advieskosten bij de overname door de Britse investeerder Apax. Zonder deze eenmalige kosten daalde het bedrijfsresultaat (ebitda) licht van 45,6 naar 44,1 miljoen euro.

RFS zag de totale consumentenomzet oplopen van 711,3 naar 757,6 miljoen euro, wat een groei van 6,5 procent betekent. Wehkamp is verantwoordelijk voor driekwart van de omzet. RFS is daarnaast eigenaar van kredietverstrekker Lacent. Ook de omzet van fonQ en Create2Fit wordt in het boekjaar nog meegerekend, aangezien deze dochterbedrijven pas in het tweede deel van 2016 zijn verkocht.

Uit het jaarverslag blijkt verder dat Apax het bedrijf voor 211 miljoen euro heeft volgehangen met aandeelhoudersleningen, die zijn gebruikt om de aankoop te financieren. De schuld van RFS is daardoor opgelopen tot 573 miljoen euro.

RFS verwacht dat de omzet in het huidige boekjaar verder toeneemt en de winstgevendheid wordt verbeterd. Voor Wehkamp ligt de groeiverwachting op negen procent. Het concern denkt dat de omzetgroei van het voormalige postorderbedrijf de komende tien jaar boven de vijf procent blijft.

Bron: RetailNews

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Ton Bos 06-01-2017 14:29:30
    Dit zijn geen goede berichten! Merkwaardig dat geen woorden wordt gewijd aan de sluiting van de Belgische webshop. Slaat deze niet aan?
    Het bedrijf is vol gehangen met schulden en de banken zouden aandeelhoudersleningen aanmerken als semi eigen vermogen. Brrrr.....
    Ik vraag mij af of dit goed blijft gaan. Het bedrijf heeft een prachtige infrastructuur en zeer waardevolle e-commerce ervaring opgebouwd in alle onderdelen van de digitale bedrijfsvoering. De inkoopkracht is daarentegen zwaar onvoldoende. Typisch een interessante partner voor een offline of online nieuwkomer die zelf volume meebrengt en een vliegende start wil maken in NL/BE. Iets voor Hudson's Bay?
    Maar dan zal er wel een realistisch prijskaartje aan moeten worden gehangen en zal APAX z'n verlies moeten nemen. Lion Capital heeft dezelfde fratsen uitgehaald met HEMA en wacht nog steeds op een partij die de hoofdprijs wil betalen. Dat wordt een lange zit.
    Ik hoop voor Wehkamp dat voortschrijdend inzicht zal leiden tot spoedige verkoop. Mede met het oog op de vereiste investeringen in groei, nieuwe technologie en grote marketing inspanningen.
  • Jan 06-01-2017 18:35:56
    Telkens komen er negatieve berichten over succesvolle webshops.Is er eigenlijk een overzicht waarop de resultaten en eventuele winsten van de grotere e-tailers te zien zijn ?
    Het begint zo langzamerhand een nieuwe kleren van de keizer sprookje te worden.
  • Michiel 09-01-2017 11:12:56
    Het lijkt mij dat er toch wel met wat nuance moet worden gekeken naar deze negatieve cijfers. Twee eenmalige maar grote impact hebbende veranderingen liggen hier immers aan ten grondslag. Deze zijn noodzakelijk voor verdere ontwikkeling in de toekomst, maar verliepen niet zonder slag en stoot. In 2015 was 20,2 miljoen euro winst en 2016 is onderliggend daarmee ongeveer mee in lijn. Dat is voor een online speler een prima resultaat. Wel is het inderdaad te hopen dat er op organisatorisch vlak snel meer rust zal komen, want anders zal het inderdaad wel eens de verkeerde kant op kunnen gaan.
  • Reinder Koornstra 09-01-2017 11:59:24
    Tja Ton Bos, wanneer dit soort berichten verschijnen, terwijl in de online wereld alles nu eenmaal goed of beter gaat, tót ze verdwijnen, moet er wel een heel ernstig probleem zijn. En, inderdaad, de sluiting van hun webshop, en daarmee, logistiek onnodig, de hele Belgische markt, helpt ook niet om voor dit enorme complex financiële dekking te krijgen. Opnieuw een bedrijf, zo lijkt het, dat meer zélf koopwaar is geworden, dan dat ze koopwaar verkopen.
Plaats een reactie