'Faillissement V&D is een geluk bij een ongeluk'
30-12-2016

Reageer (21)

Het faillissement van V&D heeft van alle kanten voor nieuwe energie en nieuwe plannen gezorgd. “Ondanks alle emotie en het leed, is het goed geweest dat zo'n kolos is verdwenen”, zegt retailexpert Rupert Parker Brady tegenover de NOS.

Parker Brady ziet dat er weer in de winkelstraat wordt geïnvesteerd. Hij is positief gestemd, omdat er op veel locaties actie wordt ondernomen. “Er is veel enthousiasme, het maakt niet uit welke stad je neemt, er gebeurt wat.”

Zo heeft het bankroet van V&D er in Tilburg voor gezorgd dat de plannen om de binnenstad onder handen te nemen in een stroomversnelling kwamen. Een periode van treurnis is volgens binnenstadmanager Stefan van Aarle opgevolgd door nieuwe ontwikkelingen, waardoor er met vertrouwen naar de toekomst wordt gekeken. Het voormalige warenhuis van V&D maakt plaats voor een nieuwe winkel, inclusief verbindingsstraat tussen twee winkelgebieden. “Het faillissement van V&D is een geluk bij een ongeluk. Dat heeft dit proces versneld”, aldus Van Aarle.

Voor zo’n vijftig van de 63 panden is volgens onderzoeksbureau Locatus inmiddels een tijdelijke of permanente huurder gevonden. Zo neemt Hudson’s Bay minimaal elf vestigingen over en Topshelf vijf. Lees in het jaaroverzicht op RetailWatching meer over de wijze waarop het gat van V&D wordt opgevuld.

Bron: NOS/RetailWatching

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Aart 30-12-2016 09:13:25
    Ja idd, de hele randstad staat vol met shop-in-shops waar huisvrouwen hun hobby projectjes slijten tegen een nihile marge.
  • Jez Looman 30-12-2016 09:33:34
    En wat te denken van de geboorte van : www.vend2day.nl
    Een Internet Warenhuis voor Iedereen !!!
  • 30-12-2016 10:00:43
    Ja, een geluk bij een ongeluk het faillissement van V&D! Nou de oud medewerkers/sters zullen met deze uitspraak niet gelukkig zijn! Als je als 'leger' van 10.000 mannen en vrouwen op de straat gezet wordt en zoek het maar uit!! En hoe waren de klaagzangen toen V&D de deuren sloot? Hoe moet dat nu verder? En nu een jaar na het faillissement zijn we 'blij' dat V&D weg is, want er zijn weer veel mogelijkheden hierdoor in de binnensteden!! Met dank van de medewerkers/sters van V&D die nog niet een baan hebben gevonden en dat zijn er nog altijd ruim 2500!!! C. Arkesteijn
  • Bert 30-12-2016 10:05:56
    Ik weet wel zeker dat de meeste (kleinere) steden hier heel anders over denken.
    Voor die, in verhouding enorme en vaak lelijke, panden is nog lang geen oplossing. Die paar hobbyisten die er nu soms inzitten gaan ook het verschil niet maken.
  • Peter Jansen 30-12-2016 11:39:11
    De jongeren worden uitgeroepen als de winnaars, die hebben al weer werk. Ja volgens de nieuwste begrippen van weer aan het werk zijn wel. Parttime baantjes, kranten rondbrengen, overal waarvoor je maar een paar eurootjes salaris voor krijgt met tijdelijke contracten.
    Maar dat is geen ECHT werk. Niet in de jaren 10, de jaren 80 of de jaren 30.

    Maar ik heb het gezien bij Nieuwsuur gisteravond. Wat een stelletje sukkels is dat geworden. Ach slopen maar die V&D in Tilburg. Is niet zo erg.
    Maar serieuze vragen stellen over waarom dit warenhuis keten zo failliet is gegaan wordt niet gesteld. Leeggeplukt door de vorige eigenaren, de laatste. Met private investeringsmaatschappijen. Verkopen van de eigen panden en de panden tegen te hoge huren terug huren. Bah wat een journalistiek is er nog in Nederland.
    Dan beweren dat het beter is dat V&D failliet is. Je moet het maar kunnen bedenken. Heeft deze man soms een dubbele agenda?
    Wat dan van Polare/Selexz, Paradigit, MS, en noem maar op. Wat zeggen ze daar dan over? Niets. De HEMA die niet florissant draait. Zelfs over de MediaMarkt gaat verhalen rond dat ze met schulden draaien.

    Maar gaat het alleen maar om dat de goedkope kleding zaken als H&M, Zara (met dochters) en Primark toegang krijgen tot de binnensteden?
    Tot dat het met die zaken slecht gaat en de investeerders zich terug trekken uit Nederland en andere landen. Dan vragen ze zich misschien af waarom hebben dit soort zaken zo'n toegang gekregen tot Nederland.
    ++
    In UK is warenhuisketen BHS failliet gegaan. Daar worden allerlei vragen gesteld aan het manegement en eigenaar over het reilen en zeilen. Live uitgezonden op de BBC. Sir Philips Green wordt door de parlementsleden zijn titel van Sir ontnomen. Definitief moet dat besluit nog worden genomen. Duidelijk is dat het concern is leeggeplukt door de heer en met vrouw en hun dochter. Ze hebben een verrijkt leven geleid. Tevens hebben ze zo goed als de pensioenpot leeggefeest. Dit wordt alles nog vervolgd in 2017.
    +++
    Waarom geen vraag van uit de journalistiek waarom V&D niet gered had kunnen worden zoals Karstadt in Duitsland? Geen enkele keer iets van gehoord. Ook niet van de journalisten.
    Ik vraag mij echt af of het niet mogelijk was geweest of dit niet onmogelijk was geweest, zeker met de prominentere vestigingen in Nederland.
    Wellicht met hulp van Hudson. Deze was al eerder bezig aan het kijken voor Nederland in 2014.
    =====
    Maar helaas niemand en niemand interesseert zich er voor. Laat iedereen het maar uitzoeken.
    En dan maar weer zeggen dat het de schuld is aan de "ouderen". Maar wie zijn die ouderen dan? 60, 65 of 35 jaar? Liever een winkel volzetten met beginnende mensen zonder kennis en ervaring?

    De journalisten bij Nieuwsuur mogen van mij in ieder gevaal worden ontslagen. Zij hebben hun bewijs van onvermogen gisteren wel bewezen.
  • Jan 30-12-2016 12:09:56
    Laat V&D maar failliet gaan , hudson bay neemt alles wel over. Of iig de meeste vestigingen , of een heel stel , of toch maar 11.
    Slim gespeeld van een bedrijf dat vorig jaar 75 miljoen verliesmaakte . Alleen de toplocaties overhouden . Ben zelf in topshelf Arnhem geweest , mijn vriendin dacht dat het een outlet was....
  • Machiel 30-12-2016 14:20:55
    @ Peter: Pas op dat de azijn niet op je toestenbord komt, kun je een flinke kortsluiting van krijgen.

    Natuurlijk klopt het dat mensen zich hebben verrijkt rondom de verkoop van de panden van V&D. Daar zou best iemand eens in mogen duiken maar om te zeggen dat hierdoor V&D tenonder is gegaan, nee.

    Ik lees het artikel iets positiever. Ondanks dat er een icoon is verdwenen ontstaan er mooie nieuwe initiatieven. Natuurlijk mislukken er een aantal maar dat is het mooie van ondernemen, je gelooft in iets en gaat er voor. Als het niet lukt staat de volgende op en probeert het. Met mijn glas halfvol lees ik het artikel zo.
  • Marianne 30-12-2016 22:50:22
    Het zijn smeerkeesjes ook het bestuur V&D.Geld slurpen over de ruggen oudere medewerkers .Had men maar meer naar de oudere medewerkers geluisterd ,die wisten wat hun klanten graag wilde.Maar een ding daar hebben wij altijd gelijk in gehad de hele top bij V&D heeft nooit een binding met klanten gehad,en ik kan het weten na 42 jaar trouwe dienst.Maar doe je best met de jonge medewerkers zonder kennis en enig niveau
    want het mag weer niets kosten.

    En denk eraan GOEDKOOP IS DUURKOOP.
    Ga maar lekker door zo jullie komen er wel stelletje slimmerikken!!!
  • Van Dijk 31-12-2016 07:53:29
    Wie V&D mist, kan terecht op Facebook. Daar is een groep gestart onder de naam “V&D – Vroom en Dreesmann – herinneringen en nostalgie”
    https://www.facebook.com/groups/557643317732605/

    Deze groep is er niet alleen voor voormalige medewerkers, maar ook voor klanten en andere belangstellenden.
  • Jeroen Bos , Ecommerce Result 31-12-2016 08:14:11
    In alle publicaties over de teloorgang van V&D en problemen bij HEMA lees ik alleen maar zaken over Venture Capital. Natuurlijk zijn financieringskosten onderdeel uit laten maken van je V&W heftig, Maar ik denk dat beter gekeken kan worden naar commerciële slagkracht. Alle uit de winkelstraten verdwenen retail formules hadden voor mij één gemeenschappelijke deler: niet aantrekkelijk, niet vernieuwend en niet meer aansluitend bij de veranderende keus/smaak van de hedendaagse consument. Als je als bedrijf denkt dat als je gewoon elke dag je best doet en hetzelfde als gisteren, dan sta je per definitie op de lijst om om te vallen. Er wordt neerbuigend gesproken over oa het Zara concern, maar Inditex doet tenminste wat andere retailbedrijven al jaren niet meer doen: luisteren naar wat consumenten willen, zowel in assortiment als in vernieuwing als in presentatie, sfeer, prijs etc. Dit bedrijf doet gewoon wat er gedaan moet worden......de bekende marketing P's juist toepassen en zorgen dat het bedrijfseconomisch klopt.
  • h.m. reinders 31-12-2016 14:44:01
    alle binnenstad goeroes preken voor eigen parochie en zijn het hier natuurlijk mee eens. de opmerking over vernieuwend #zara slaat de plank volledig mis. anticiperen moet altijd, de p's of tegenwoordig de 3 r's is een moment in time, een veranderende cultuur onder consumenten, het gaat hier ook helemaal niet over de het feit dat de retail voorgoed veranderd is na het volwassen worden van internet. we hebben hier te maken met de uitverkoop van nederland, de privatiseringsgolf, de geldzucht, de speculatie, de roze bril van de linkse rakkers in onze overheid, de uitverkoop aan brussel, mark my words BREXIT is een vooropgesteld plan, de moord op de anti brexit politica is niet toevallig, europa wordt een slagveld, europa moet leeg geschraapt worden, ff naar nederland eerst de huizenmarkt opblazen met leningen van uit niets gedrukt geld tegen schandalige rentes, #schulden creëren, overwaarde opname nagenoeg onbeperkt toestaan, de arbeid en eigen producten creatie waar dit land sterk in was verhuisd en uitverkocht aan de lage lonen landen, onbeperkte import vanuit het buitenland, uitverkoop van zorg onderwijs openbaar vervoer energie en toen alle grond aan projectontwikkelaars, elke halve zool geld geven om maar ondernemertje te spelen, etc. etc, het gedrocht wet werk en zekerheid, speculatie met de pensioengelden en zo kan ik nog wel ff doorgaan. het gaat hier, bij v&d om iets veel fundamentelers dan een winkel(keten) die failliet gaat. het gaat hier om een afspiegeling van een door en door verrot land. De banken zijn de baas en niet onze overheid alles en alles zit aan de zuurstofslang van de banken. verdiep je in econoom ad broere en wordt wakker !!!
  • Bert 01-01-2017 12:22:38
    Voor de rest alles goed, h.m.reinders?
  • h.m. reinders 01-01-2017 14:37:56
    ja met jou dan bert? meestal beginnen we met de beste wensen voor 2017 #ookvooru. dan t.a.v. uw opmerking ik weet niet wat u bedoeld maar uit uw reactie krijg ik het idee dat ik kwats praat. ik adviseer u omroep max zwarte zwanen eens te bekijken, lees het boek van joris luyendijk (het kan niet waar zijn), econoom Ewald van Engelen met het boek schaduwelite, lees het boek La Banque van Marc Roche en zoek de uitzending op van brandpunt over die deze hoog kwalificeerde journalist bezoekt en documenteert over zijn boek, ik neem aan dat u op de hoogte bent van het standaardwerk van thomas piketty wat o.a. bevestigt wordt door het feit dat de rijkste1% meer bezit dan de andere 99% van de wereldbevolking ; rara hoe zou dat toch komen ?? onderbouw uw opmerking " voor de rest alles goed, h.m. reinders? " eens .....ik kan niks met deze loze opmerking !! email sturen mag ook hoor dan halen we de discussie hier weg want uw opmerking draagt niks bij aan waar dit artikel voor bedoeld is....... harelsbv@planet.nl
  • h.m. reinders 01-01-2017 14:45:13
    kleine toevoeging t.a.v. omroep Max... de uitzending is te vinden door te op google te zoeken met de zoektermen: omroep max, blackrock ...#succes
  • h.m. reinders 01-01-2017 15:30:23
    http://www.omroepmax.nl/zwartezwanen/uitzending/tv/zwarte-zwanen-4-vrijdag-15-juli-2016/
  • Casey 01-01-2017 16:50:39
    @jeroen bos en h.m. reinders; het zou meer moeten gaan over de 3 K's in plaats van P's; Kennis, Kwaliteit en Klanttevredenheid.
  • Bert 02-01-2017 09:53:14
    Meneer of mevrouw h.m.reinders ook u een goed 2017 toegewenst, maar uw hele betoog heeft weinig van doen met de nieuwe invulling van de voormalige V&D panden.
  • h.m. reinders 03-01-2017 14:40:09
    @Bert er staat boven dit stuk faillissement van V&D is een geluk bij een ongeluk en daar reageer ik op. dat in het stuk allerlei vervolgzaken worden genoemd die door het faillissement op gang komen is zo klaar als een klontje want zo gaat dat met alles. actie - reactie. De aanleiding is echter veroorzaakt door een door en door verrot systeem. Ik heb naar mijn mening voldoende aanknopingspunten gegeven om eens in te duiken en anders adviseer ik u een ticket te kopen van de theater voorstelling van george van houts met zijn mede acteurs en te gaan kijken naar door de bank genomen. zelfs alle hoge heren van alle grote banken zijn daar geweest en dit is absoluut geen theater stukje uit de hoge hoed maar gebaseerd op keiharde realiteit van het fractioneel bankieren wat onze samenleving ongelofelijke schade berokkend en daar is V&D een voorbeeld van en mijn reactie gaat niet over dit ene voorbeeld (dat is slechts aanleiding) maar over de algehele situatie die in geen enkel opzicht meer ten dienste staat van de hardwerkende burgers maar ten dienste staat van het electoraat en hun 'speeltjes' #europa #brussel #macht ......... (dat er invulling dan wel sloop dan wel herbestemming voor de panden van v&d komt daar twijfel ik niet aan) zo hou je de meute wel bezig
  • Aart 08-01-2017 22:56:36
    @Van Dijk, hou nu maar eens op met het promoten van je Facebook pagina en ga op zoek naar een nieuwe baan! Als je met al je promotie voor je Facebook groep maar 1500 leden bij elkaar weet te scharrelen benadrukt dat nog eens het failliet van V&D. En aangezien het online gebeuren ook niet echt voortgang ziet te krijgen zou ik er dan ook maar mee stoppen. Op zo'n 1600 man na is er niemand die treurt om V&D en die nostalgische gevoelens die had V&D 10 jaar terug al de grond in getrapt door full focus te gaan op het verkopen van bijna alleen maar kleding. Maar inderdaad m'n paskamer voor mijn online kleding aankopen (nooit bij V&D) ben ik kwijt, maar dat doet alle lokale retailers alleen maar goed
  • emily thomas 09-01-2017 04:42:20
    EDWARD JONES financiering is de beste plek om een ​​lening te krijgen {Jonesloanfinance@yahoo.com} Tekst +1 (307) 241-3712,
       God zegene u meneer, ik zal niet stoppen met de wereld over uw goedheid in mijn leven te vertellen, ik ben een alleenstaande moeder met de kinderen te verzorgen. Mijn naam is Emily Thomas en ik ben van Convention Center Drive, Miami Beach, FL. Een paar weken geleden Mijn vriend bezocht me en langs onze discussie ze vertelde me over EDWARD JONES FINANCE, dat ze me kunnen helpen uit mijn financiële situatie, heb ik nooit geloofd want ik heb te besteden zoveel geld aan verschillende lening kredietverstrekkers die niets anders deden dan weg te lopen met mijn geld. Ik heb in een financiële puinhoop voor de pas 7 maanden nu, Zij adviseerde ik het eens proberen, dus ik mailde hem en al uit te leggen over mijn financiële situatie aan hem, hij nam daarom me door de lening proces en gaf me een lening van $ 390,000.00 tegen een zeer lage rente van 2% en vandaag ben ik een trotse ondernemer en kan nu zorg goed voor mijn kinderen, Als je moet contact opnemen met een bedrijf om een ​​bedrag van de lening die u nodig hebt met een lage rente van 2% te krijgen en beter aflossingsschema, neem dan contact op EDWARD JONES FINANCE e-mail: - {} Jonesloanfinance@yahoo.com OR Text +1 (307) 241-3712 of ga naar daar pagina op jonesloans.bravesites.com
  • Klaas 20-01-2017 10:34:30
    Hudson Bay, zucht. Zelfde principe: Veel schulden, wachten op eerste crisis met omzetdaling en dan hele riedeltje voor voren af aan.