​‘Xenos verkopen wordt moeilijk’
16-05-2017

Reageer (6)

Voor Leen Bakker en Intertoys is een goede toekomst weggelegd. Een koper vinden voor Xenos zal Blokker Holding meer moeite kosten. Die verwachting spreken retailkenners Rupert Parker Brady en Paul Moers uit tegenover RetailWatching.

Jysk zou interesse kunnen hebben in Leen Bakker om verder uit te breiden in ons land, denkt Parker Brady. Volgens Moers zou de ‘modische’ woonwinkelketen ook goed passen binnen retailserviceorganisatie Euretco. Voor Big Bazar ziet Parker Brady het Britse Poundland als potentiële koper. Ook voor Intertoys is volgens hem een markt, hoewel hij geen namen van mogelijke overnamekandidaten noemt. Verder verwachten beiden dat private equitypartijen zich zullen melden.

De verkoop van Xenos noemen de retailkenners ‘heel moeilijk’. “Het assortiment van die formule is niet uniek meer, je vindt het tegenwoordig overal”, zegt Moers. Parker Brady beaamt dat en noemt Søstrene Grene ‘een modernere versie van ‘Xenos’. De toekomst van Big Bazar ziet er volgens Moers het slechtst uit, vanwege de hevige concurrentie van Action en Op=Op Voordeelshop.

Parker Brady verwacht dat de verkoop van de verschillende winkelformules Blokker Holding een half miljard tot een miljard euro zal opleveren. Het retailconcern wil de ketens het liefst ‘intact’ verkopen, zegt ceo Casper Meijer. De ketens worden volgens hem niet per se aan de hoogste bieder verkocht, maar aan een partij die toekomst ziet in de winkelformule. “Dan is het niet van belang of het om een private equitypartij gaat of om partijen die al actief zijn in de industrie.”

Bron: RetailWatching

Download de gratis RetailNews-app in de App store of Google Play store
en blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws.

Reacties
Reacties
  • Aart 16-05-2017 23:34:06
    Xenos verkopen wordt... oh Paul Moers.... laat maar, dat geblaat van die man is toch onzin, of binnen 2 weken al ingehaald door de werkelijkheid. Zolang dat soort mensen nog serieus gequote worden ben ik bang dat er van de retail weinig terecht komt.
  • Reinder Koornstra 17-05-2017 09:30:16
    Mét 'Aart' weer tot de conclusie gekomen te zijn dat de erkende 'retailspecialisten' vooral 'Talking Heads' zijn die niets toevoegen aan de oplossing van de problemen! Er ís gewoon geen duurzame oplossing voor pre-internet formules in deze tijd! Daarom mijn pleidooi voor een radicale ommezwaai, dat ik al in februari publiceerde op Linked'in: Blokker 3.0!
    Wie wil er nou nog een ouderwetse speelgoedwinkel? Meer dan de naam is Intertoys niet waar, daar moet heel wat geld in om daar een rendabele bricks&clicks formule van te maken! Daarentegen heeft Xenos een zelfstandige potentie om in winkelcentra een zwerf- en belevingscomponent toe te voegen. Dat is veel goedkoper dan de transitie van Intertoys/Bart Smit!
    Wat het speciale is van Leen Bakker? Ik zou het niet weten, maar Parker Brady blijkbaar wel! Tenslotte, de 'vernieuwing' van de Blokker formule heeft natuurlijk een winkel opgeleverd die er net zo uitziet als 'mijn' groe V&D huishoudafdeling. In 1973!
    Alleen mis ik personeel, én klanten! Kortom, één grote grandioze mislukking van een formule die haar grip op de gunst van de consument allang kwijt is geraakt. Iedereen heeft zo de mond vol over de huidige 'concentratie', maar je gefocust bezig houden met een verouderde formule levert alleen winkelsluitingen op!
  • Arie 17-05-2017 10:27:35
    De Talking heads zoals Reinder ze noemt is een term die ik volledig kan delen het zou misschien verstandiger zijn om dit soort figuren wat minder podium te geven voor ze nog meer afbreken. volgens mij hebben deze zgn retailspecialisten nog nergens een goed concept kunnen uitrollen wat nu in eens de winkel van de toekomst is. Hoe dan wel? ja dat blijft de vraag, want het wegzetten van een Intertoys of Bart Smit als ouderwets dat ben ik dan weer niet helemaal eens met Reinder, alles valt en staat met de inzet van de franchiser of de vestigingsmanager, geef ze de ruimte om op plaatselijk nivo keuzes te maken en je ziet er een druk bezochte winkel. Ik ben van mening dat het grootste kwaad zit in het hanige gedrag van de franchisegevers en aandeelhouders. De mensen met het grote geld die amper weten wat er in de holding omgaat laat staan feeling heeft met de werkvloer. Er wordt veel te veel op macro gefocust in plaats van op micro. Daarnaast wordt er te veel gefocust op resultaat zonder te kijken naar service. Ik ben van mening dat alleen de echte service verlenende retailers nog bestaansrecht hebben en houden. De bedrijven die alleen maar de snelle hardlopers op voorraad hebben en zich scharen bij de eenheidsworst aan winkelketens zullen het uiteindelijk afleggen tegen de internetbedrijven, want ze hebben namelijk geen enkele meerwaarde boven de online wereld
    Maar goed dat is de visie van een simpele ondernemer!
  • Johan 18-05-2017 06:09:30
    Voor mij is Reinder net zo'n 'Talking Head, maar hij voelt zich duidelijk enorm verheven boven de rest.
  • Marwin de Bruin 19-05-2017 10:29:53
    Haha, je was me net voor, Johan!
    Misschien lijkt Xenos wel teveel op Blokker om onder 1 paraplu te draaien.
    Deze 2 formules zijn vaak bij elkaar in de buurt te vinden.
    Wellicht wil Blokker wel wat meer Xenos-assortiment en wordt Xenos daarom van de hand gedaan.
  • Annemiek Verstappen 19-05-2017 11:39:59
    Zow.....nu hebben we het wedstrijdje 'ver plassen' wel weer gehad. Heren heren toch......Zal mijn stokpaardje gelijk ook maar van stal halen. De genoemde bedrijven gaan het alleen halen als ze ook een keer werkelijk naar de (behoeftes) van de klant gaan kijken, zijnde vrouw (voor 85% worden de retailomzetten beslissend bepaald door die sekse!!). Aan de top staan altijd heren die in het algemeen niet graag shoppen....die laat je dus beslissingen nemen over een bezigheid die ze eigenlijk niet leuk vinden voor de sekse die wel (graag) shopt....daar gaat het al fout. Het gaat bij de heren meestal alleen over winst....winstmaximalisatie....equity....Ik zou zeggen dat Blokker er slim aan gaat doen te verkopen aan een partij die bezig is met te kijken naar de consument en wat zij wil, en niet degene die het bedrijf intact laat....dat interesseert een klant namelijk niet. Die koopt waar aangeboden wordt wat zij wil...anders word je op een later moment nog een keer afgerekend. En wellicht een kleine tip voor de CEO's van deze (toekomstig verkochte) bedrijven. Vraag heel veel vrouwen in je team, overal...en niet alleen in de afdeling marketing.....en vraag ze....
Plaats een reactie